K tomu všemu se však musí přičíst to největší riziko, riziko bezpečnosti. Už dávno sami bojovníci Islámského státu konstatovali, že mezi imigranty mají své zástupce. To ostatně potvrdil i Europol, který jasně a důrazně varuje před extremisty, kteří mají evropské pasy a volně se pohybují mezi členskými státy. Na seznamu má nyní Europol kolem 6 tisíc lidí, kteří mohou být napojeni na radikální skupiny včetně Islámského státu. U 1500 lidí ze seznamu se toto podezření již potvrdilo.
Naše vláda ale tento problém fatálně podceňuje. Všude po Evropě se přijímá protiteroristická legislativa. Svět se mění a zákony se musí měnit s ním. K dispozici máme například analýzy od docenta Gřivny z Katedry trestního práva Univerzity Karlovy, který popisuje mezery v české legislativě. Nyní právě předkládáme zákaz vojenské služby u Islámského státu. Dnešní paragrafy totiž zakazují službu v armádách cizích států. Protože Islámský stát ale není mezinárodně uznávaným státem, chceme docílit takové úpravy, která by se na Islámský stát vždy vztahovala.
Dále jsme předložili návrh zákona, aby církve procházely povinnou bezpečnostní prověrkou ze strany BIS, policie a vojenského zpravodajství dříve, než se jim udělí právo např. zakládat církevní školy, nebo dělat duchovní služby v armádě a ve věznicích. Vláda náš návrh na změnu zákona o církvích naprosto nesmyslně odmítá.
Děláme maximum pro to, aby byla zachována bezpečnost našich občanů a jejich jistoty. Tento problém nesmíme podcenit. Jednou jsme v Shenghenu, a tak je pro nás v této souvislosti volný pohyb osob jedním z hlavních rizik. Současná vládní opatření jsou podle mého názoru nedostačující a přístup české vlády by se měl velmi rychle změnit. Jedině tak můžeme předejít budoucím problémům.