Poslankyně je přesvědčena o tom, že právě zapojení ministrů členských států je nezbytné proto, aby v otázce dvojí kvality konečně přešlo od průzkumů k řešení otázky, která trápí většinu českých spotřebitelů.
„Premiér Sobotka po naší společné schůzce pověřil ministra zemědělství a ministra průmyslu a obchodu, aby se začali tomuto tématu věnovat. Řada výzkumů z posledních několika let, které na konkrétních příkladech prokázaly jednoznačné rozdíly, ale také širší povědomí veřejnosti i dlouhodobé přesvědčování západoevropských kolegů v Evropském parlamentu i Komisi, nesou první ovoce. Rozdíly už nepopírají ostatně ani někteří výrobci. Přesto mi v řetězci lidí, kteří chtějí skutečně něco změnit, dosud scházel jednoznačný hlas ministrů. Od roku 2011 jen rezignovaně krčili rukama. Údajné preference a uvést složení ale nestačí," domnívá se europoslankyně Olga Sehnalová.
Poslankyně, která v minulosti iniciovala již na dva srovnávací průzkumy (v roce 2011 zadala testování 24 vzorků potravin u Mendelovy univerzity v Brně, v roce 2015 pak ve spolupráci s obchodním řetězcem Albert nechala u VŠCHT v Praze otestovat dalších 24 vzorků potravin), se domnívá, že se přizpůsobování nemusí týkat jen potravin, ale také spotřebního a drogistického zboží, například kosmetiky.
„V Chorvatsku nyní probíhá výzkum, inspirovaný loňským srovnáváním potravin u nás, který se zaměří na rozdíly ve značkovém drogistickém zboží," upozorňuje europoslankyně Olga Sehnalová. I proto vítá, že se o dvojí kvalitu aktivně zajímá i ministr průmyslu a obchodu.
Na rozdíl od ministra zemědělství Mariana Jurečky si europoslankyně nemyslí, že firmy, nabízející stejné potraviny s jiným složením například v Česku a Německu, neporušují legislativu. Za velký posun Olga Sehnalová považuje aktuální vyjádření Evropské komise, která se dosud k tématu stavěla rezervovaně. Podle něj by bylo záměrné snižování kvality výrobků, inzerovaných v různých členských státech jako shodné, možné považovat za nekalou obchodní praktiku a tudíž jako nezákonné.
„Dlouhodobě tvrdím, že na první pohled identické výrobky, které jsou prodávány pod stejnou marketingovou značkou a stejnou reklamou, mají mít i stejné vlastnosti, jinak se jedná o klamání spotřebitele. Legislativa jasně říká, co je nekalá obchodní praktika, zakázána je i klamavá reklama. O tom, zda nedochází k porušování platné legislativy, mohou v těchto případech rozhodnout i příslušné vnitrostátní orgány u nás doma. Česká republika tedy nemusí dělat průzkumy, z nichž se dozvídáme, že dvojí kvalita spotřebitelům vadí, ale možná může zkusit začít tyto praktiky prostřednictvím svých dozorových orgánů sama postihovat," dodává europoslankyně Olga Sehnalová a věří, že na evropské úrovni se bude moci Česká republika v dalších iniciativách mj. opřít o výpomoc Slovenska, které v druhé polovině letošního roku bude předsednickou zemí EU.