Dosud zveřejněné informace o prorůstání Bártovy bývalé bezpečnostní agentury ABL do struktury veřejné správy jsou dosti závažným obviněním na to, aby měl mít Vít Bárta jakýkoliv vliv na řízení kteréhokoliv resortu. Mám obavu, že ačkoliv zde máme nového ministra, může se v krátkém čase ukázat, že je pouhou další Bártovou loutkou. To by samozřejmě pro rozvoj dopravní infrastruktury v naší zemi nemohlo mít dobrý vliv.
Závažná obvinění proti Vítu Bártovy navíc dnes jen potvrzují informace Mladé fronty Dnes, která zveřejnila zjištění Nejvyššího bezpečnostního úřadu, totiž, že Bártův bývalý náměstek a zaměstnanec ABL Martin Sýkora pobíral „boční“ stotisícový plat za nepříliš zřejmé poradenské služby u firmy, která spolupracovala právě s ABL. Z vyjádření majitele dotyčné firmy ostatně vyplývá, že spolu neměli uzavřenu ani standardní smlouvu, což samozřejmě budí další podezření.
Jestliže sám Radek Šmerda tvrdí, že v pozici ministra dopravy budou působit pouze krátkou dobu (proslýchá se, že Vít Bárta by se mohl vrátit již za měsíc), neumím si představit, že za plného vědomí své „dočasnosti“ bude vést ministerstvo dopravy na základě nějaké hlubší koncepce. Přestože zásadně nesouhlasím s tím, aby ministerstvo dopravy fungovalo na základě současného Nečasova politického obchodu jako holubník, budu doufat, že nový ministr Šmerda bude schopen jednat koncepčně.
Jako stínový ministr dopravy ČSSD bych si primárně přál, aby nový ministr dopravy předně resort stabilizoval, uplynulých několik týdnů ministerstvu dopravy a ani dalším vládním institucím nepřálo. Obecně věřím, že nový ministr již nebude pokračovat v zastavování klíčových dopravních projektů a naopak doufám, že některá ne zrovna šťastná rozhodnutí svého předchůdce přehodnotí, např. absolutně nevyhovující tzv. Superkoncepci dopravy ČR. Doufám, že přijde čas na nastartování PPP projektů a důsledného čerpání evropských finančních prostředků.
Byl bych také rád, kdyby se ministerstvo nezaměřovalo pouze na výstavbu a rozvoj dálniční sítě, byť se jedná o důležitá témata. Očekávám širokou debatu s opozicí a odbornou veřejností nad dopravní koncepcí, jejíž podobu jsme zatím neměli šanci příliš posoudit. Jako další priority pro nového ministra rozhodně spatřuji v oblasti železniční dopravy a také v mýtném systému.
Roman Onderka, stínový ministr dopravy za ČSSD