Intenzivně pracujme na obchvatu Mikulova, práce probíhají a na přelomu let 2017 a 2018 se začne stavět. Zbytek je vázán na zásady územního řízení kraje. Jejich přijetí se předpokládá do října 2016. Bereme to jako jeden ze závazků a problémů, že nemáme kvalitní spojení do Vídně," říká ministr dopravy Dan Ťok s tím, že na expertní úrovni probíhá příprava dvoustranné mezivládní dohody o hraničních mostech mezi D52 a A5.
Rakouská strana postupně realizuje plánované stavební úseky dálnice A5 směrem ke státní hranici České republiky. Z plánované délky 59,9 km bylo dosud dokončeno 23,3 km (Wien – Schrick). Rakouské ministerstvo dopravy, inovací a technologií v současnosti posuzuje zahájení výstavby dvou pruhů zbývajícího úseku Schrick – Poysbrunn v roce 2017. Další etapa výstavby dálnice A5 ke státní hranici je závislá na postupu výstavby D52.
„Pokud jde o severní dálnici, pokračujeme ve výstavbě. U úseku Poysbrunn – Drasenhofen jsme v polovině procesu EIA. Připravujeme jej tak, aby silnice mohla být čtyřproudová, ale nejdříve ji vybudujeme jakou dvouproudovou. Jakmile bude stavba na české straně dostatečně daleko, na rakouské straně silnici rozšíříme na čtyři pruhy,“ uvedl hejtman Dolního Rakouska Erwin Pröll.
Česká republika rovněž modernizuje silnici I/38 v úseku D1 – Jihlava – Znojmo – státní hranice a I/55 v úseku D2 – Břeclav – státní hranice. Silnice I/38 je frekventovanou spojnicí Jihomoravského kraje s Rakouskem. Denně městem Znojmo projede až 22 000 aut, což způsobuje rozsáhlé dopravní komplikace a zhoršené životní podmínky.
Mezi Českými Budějovicemi a Vídni by mohly jezdit spěšné vlaky
Podle ministra Ťoka by Česká republika uvítala vedení přímých spěšných vlaků v trase Vídeň – České Budějovice. Tyto spoje s ohledem na jejich regionální charakter by objednával Jihočeský kraj a Dolní Rakousko.
"Spojení České Budějovice – Vídeň je velmi zajímavé pro Jihočeský kraj, který má zájem o spěšné vlaky objednávané krajem. V současné době probíhají jednání mezi Jihočeským krajem a Dolním Rakouskem o prodloužení linky Vídeň – České Velenice do Českých Budějovic," říká český ministr dopravy.
České dráhy s Rakouskými spolkovými drahami (ÖBB) jednají, s jakými soupravami spoje budou jezdit. V úvahu připadají moderní elektrické jednotky Cityjet, které rakouské dráhy nasazují do provozu od loňského prosince a počítají s nimi i na linku do Velenic.
„Dohodli jsme se, že experti za českou i rakouskou stranu se setkají ještě během srpna, aby toto vlakové spojení mohlo být co nejdříve realizováno,“ doplnil dolnorakouský hejtman Pröll.