Balíček stojí na dvou pilířích – technickém a tržním – a obsahuje celkem šest legislativních návrhů Evropské komise. Cílem nové legislativy je vytvořit v Evropě jednotný železniční prostor, a v konečném důsledku vést ke zvýšení kvality železniční dopravy a lepšímu propojení v rámci EU i se sousedními státy.
Pavel Telička byl jako stínový zpravodaj frakce ALDE jedním z vyjednavačů při jednáních mezi Evropským parlamentem, Radou EU a Evropskou komisí.
„Vyjednávání byla zdlouhavá. Chvílemi jsem měl dokonce vážné obavy o jejich směřování a nebyl jsem si jistý, zda balíček vůbec přinese tolik potřebnou liberalizaci nebo zda se stane další bezzubou legislativou. Usiloval jsem sice o víc, ale nakonec se nám podařilo dojít k určitému kompromisu, který podle mého názoru povede k větší konkurenci na železničním trhu,“ shrnul vyjednávací proces Pavel Telička.
Poté, co vstoupí návrhy 4. železničního balíčku v platnost, by měli cestující na železnici těžit z výhod efektivnějších, uživatelsky příjemných a nákladově efektivních železnic. Lze také očekávat častější spoje a lepší služby pro cestující, protože nižší provozní náklady železničních společností a konkurenční tlak povede k nižším tarifům na komerčních linkách. Předpokladem je ovšem řádné zavedení principů balíčku do praxe a jejich dodržování.
Nová legislativa by měla přinést i významné příležitosti pro růst železničních podniků v celoevropském měřítku. Balíček počítá s většími pravomocemi pro Evropskou železniční agenturu, což umožní nejen rychlejší vydávání jednotných bezpečnostních certifikátů pro celou EU, ale i vydávání povolení pro vstup na trh. To povede ke snížení administrativní zátěže a ke snížení nákladů na železniční podniky.
„4. železniční balíček vítáme jako významný krok k otevírání železničního trhu osobní dopravy. Tento návrh je zejména dobrou zprávou pro cestující. Trh osobní železniční dopravy byl dlouho historicky i politicky odolný k jakýmkoliv pokusům o změnu. Balíček neznamená sice automatické otevření trhu, ale je jasným signálem podpory tržního prostředí a omezování historických bariér,“ uvedl zakladatel a majitel společnosti Leo Express Leoš Novotný.
„Evropské instituce měly na vybranou: tu jednodušší cestu, kdy mohly chránit zaběhnutý systém, založený na zdánlivě nekonečných veřejných rozpočtech a bránit tedy vstupu konkurence, nebo vzít v úvahu skutečné veřejné rozpočty, situaci na trhu a zejména potřeby cestujících.
„Velice si proto vážím všech, kteří mají jako europoslanci na mysli skutečně dlouhodobý efekt pro Evropu a efekt pro občany, v tomto případě cestující, a kteří chtějí budovat skutečně propojenou Evropu. Pokud by všichni europoslanci přistupovali ke své práci jako Pavel Telička, cestovali bychom po propojené Evropě na jeden lístek bez ohledu na dopravce mnohem dříve,“ dodal Leoš Novotný.
Dohoda na technickém pilíři mezi Evropským parlamentem, Radou EU a Evropskou komisí byla dosažena v červnu 2015; ve Výboru pro dopravu a cestovní ruch Evropského parlamentu byla schválena v březnu 2016 a následující měsíc ji schválilo v dubnu 2016. Vyjednavači pak 19. dubna dosáhli předběžné dohody také na tzv. tržním pilíři, jehož texty schválil následně výbor EP TRAN. Finální text musí ještě potvrdit plénum EP a oficiální vydání balíčku lze očekávat v prosinci 2016. Vnitrostátní osobní železniční doprava se tak otevře novým subjektům a službám od prosince roku 2019.