Předně bych vám chtěl poděkovat za schválení a podporu zákona o drahách. Tento zákon, který velmi souvisí a který předkládáme s předloženým návrhem, implementuje rovněž právo EU, zejména tedy směrnici o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru.
Jedná se o rozsahem nevelký návrh, jehož předmětem je zřízení nového ústředního orgánu státní správy, vymezení jeho základní kompetence a organizace.
Konkrétní a podrobné vymezení působnosti a pravomoci úřadu se pak nachází v příslušných dopravních zákonech, zejména v zákoně o drahách.
Tento nový úřad by měl vykonávat působnost tzv. regulačního subjektu, podle směrnice o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru. Směrnice tomuto subjektu svěřuje především rozhodování sporů mezi provozovatelem drážní infrastruktury a zařízení služeb a dopravci pří přístupu a užívání dopravní infrastruktury, kontrolní pravomoc a rovněž možnost ukládat sankce. Tyto kompetence pak novému úřadu svěřuje i předkládaný návrh zákona.
Ve vztahu k postavení a organizaci regulačního subjektu pak směrnice klade důraz na široce pojatou nezávislost regulačního subjektu na podnikatelských subjektech i na ostatních úřadech a klade určité požadavky i na osoby v čele tohoto subjektu.
S ohledem na tyto požadavky navrhujeme ustavit nový úřad jako nezávislý ústřední správní orgán, v čele s předsedou jmenovaným vládou. Na předsedu pak návrh klade určité požadavky pro jeho jmenování – vzdělání, praxi, stanoví neslučitelnost funkcí a omezuje možnost jeho odvolání. Na ostatní zaměstnance úřadu se pak bude vztahovat služební zákon. Vedle uvedené oblasti drážní dopravy návrh zahrnuje pod působnost úřadu i dílčí oblasti v rámci letecké dopravy, cena za užívání letišť a pozemních komunikací, zavádění služby evropského elektronického mýta.
Jedná se o krok, který je v souladu se směrnicí a působnost nového úřadu tak v sobě slučuje všechny typově obdobné rozhodovací pravomoci, které stávající dopravní zákony obsahují. Je ovšem třeba zdůraznit, že i tak se naprostá většina činností úřadu bude soustředit do oblasti provozování drah a drážní dopravy, obě uvedené oblasti jsou rozsahem nevelké.
Vážené paní senátorky, vážení páni senátoři, jsem si vědom určité kontroverznosti tématu zřizování nového úřadu. Ministerstvo nicméně tento krok nenavrhuje ukvapeně či nepromyšleně, zvažovali jsme různé přístupy pro převedení regulačního subjektu do vnitrostátního práva, provedli jsme komparaci vybraných zahraničních úprav, ve vztahu k nákladům na zřízení a chod úřadu jsme rovněž v důvodové zprávě navrhli způsob, jak tyto náklady udržet co nejnižší.
Z hlediska výkonu státní správy považujeme navrhovaný model za nejúčinnější. Podařilo se nám jej obhájit i v četných a podrobných diskusích na půdě Poslanecké sněmovny.
Rovněž VHZD na svém včerejším jednání přijetí tohoto návrhu podpořil.
Dovolte mi tedy i vás požádat o podporu tohoto návrhu, děkuji.