Nečasova vláda, zjevně paralyzovaná vlastní krizí, mrhá zbytkem svých sil na realizaci plošných škrtů, a to na úkor přijímání konstruktivních řešení problémů naší země. Je to právě tato vláda, která navázala na práci svých stranických předchůdců a dlouhodobě finančně podhodnocuje oblast investičních prostředků na opravy a údržbu pozemních komunikací. A to nejen například u klíčových mostních objektů, které jsou mnohdy uzlovými body dopravní infrastruktury, ale rovněž v případě výtluků a výmolů, se kterými se dnes můžeme setkat snad na všech silnicích.
Tomuto stavu nemohu jako stínový ministr dopravy ČSSD nečinně přihlížet a musím upozornit na fakt, že základní povinností vlastníka, kterým je v tomto konkrétním případě přeneseně Ministerstvo dopravy ČR, respektive Generální ředitelství ŘSD ČR, je zajistit potřebné finanční prostředky na opravy a údržbu silnic, dálnic i mostních konstrukcí.
Jsem přesvědčen, že ministerstvo financí by mělo přehodnotit své rozhodnutí a poskytnout nezbytné finanční prostředky na opravy silnic tak, jak tomu bylo v minulosti pravidlem po každé zimě. Stát by tak občanům prokázal medvědí službu, neboť by na jedné straně zlepšil stav tuzemských silnic, a zároveň by na základě mírného zvýšení deficitu veřejných rozpočtů docílil slibovanou rezignaci Miroslava Kalouska.
Současně s uvolněním finančních prostředků na opravy by pochopitelně bylo nutné se plně zaměřit na jejich efektivní využívání, a to zejména v oblasti přesného technického zadání a následné přejímky díla v požadované kvalitě. Připomínám, že tato problematika je součástí dlouhodobých priorit dopravní strategie ČSSD, a z tohoto důvodu podniknu všechny kroky směřující k její realizaci.
Roman Onderka, stínový ministr dopravy za ČSSD