Takový je závěr ze společného jednání českého ministra dopravy Dana Ťoka se slovenským místopředsedou vlády pro investice a informatiku Peterem Pellegrinim.
"Česká a Slovenská republika patří mezi významné výrobce automobilů. Pokud jejich produkci sečteme, je srovnatelná s velkými evropskými zeměmi. Proto bychom měli spolupracovat na rozvoji inteligentní dopravní infrastruktury a testovat autonomní vozidla. Dohodli jsme se, že bychom připravili přeshraniční projekt, který by mohl umožnit vyzkoušet chytrou dálnici v provozu," řekl po jednání ministr dopravy Dan Ťok.
Slovenský místopředseda vlády očekává, že že se na projektu budou spolupodílet mobilní operátoři i výrobci automobilů. "Chtěli bychom udělat přeshraniční projekt na dálnici D2 mezi Bratislavou a Brnem, otestovat dostupná zařízení a ve spolupráci s mobilními operátory zkoumat například problematické přechody z jedné sítě do druhé," dodal Pellegrini.
Zástupci českého ministerstva dopravy spolu se slovenskými protějšky začnou v rámci řešitelského týmu tvořit společný projekt, který mimo jiné bude řešit otázku financování projektu a načasování jeho realizace. V obdobném duchu pak zpracovává ministerstvo dopravy projekt na testovací okruh pro autonomní vozidla, který by měl v následujících letech vzniknout.
Ministerstvo dopravy již v minulých letech vypracovalo projekt zvýšení bezpečnosti silničního provozu pomocí vozidlových spolupracujících systémů, zajišťující komunikaci vozidla s ostatními vozidly nebo s inteligentní dopravní infrastrukturou. V rámci tohoto projektu bylo provedeno pilotní testování komunikace mezi vozidly a mezi vozidlem a infrastrukturou, a to na úseku D0 silničním okruhu kolem Prahy mezi Vestcem a Jesenicí (km 80 – 3,6).
Ministerstvo dopravy je zároveň koordinátorem projektu „C-ROADS Czech Republic“, který je spolufinancován z CEF. Tento projekt přispěje během 3-5 let k rozšíření Kooperativních inteligentních dopravních systémů (C-ITS) na české dálniční síti a na uliční síti města Brna. Projekt se nezaměřuje striktně na silniční síť, ale také na využití inteligentních dopravních systémů v městské hromadné dopravě nebo na železničních přejezdech.