Kolegyně, kolegové dobré dopoledne. Já bych k vám rád stručně vystoupil k tomuto bodu z pozice novopečeného předsedy hospodářského výboru, kde se tento bod projednával, a když jsem teď poslouchal své předřečníky, pánové, ve vší úctě, ale prosím, šetrně s tou odbornou tematikou, aby to nebylo jako v pořekadle, mnoho povolaných, málo vyvolených, jestli to je takto nějak.
My jsme se tomu zákonu věnovali velmi pečlivě a obrátím se především na pana poslance Zemka, nechci se teď opírat o mediální zprávy, jestli mu ty podklady k této problematice dodával asistent pana ministra Chvojky Vácha nebo kdokoliv jiný a je to celkem jedno. Ta argumentace z jeho úst tady padla, ale pane kolego, prostřednictvím pana předsedajícího, určitě to srovnání třeba s mobilními telefony není dobré, není správné. To srovnání by bylo podobné jako u automobilů, kdybychom se bavili, jestli to budou elektromobily, auta na vodík, zčásti samořiditelná a podobně. To je nová technologie, kde se zkrátka nic nemění. Ale my se tady bavíme o způsobu toho podnikání, o celé filozofii a přístupu k tomu odvětví, kde ten žadatel, ta společnost Uber říká, změňte přístup jako takový, změňte filozofii a umožněte, aby tu tzv. sdílenou jízdu mohl provozovat každý. Aby se každý "mohl" stát taxikářem. A za sebe i za kolegy z hospodářského výboru, tak jak jsme hlasovali, musím říct, a i na podvýboru pro dopravu, touto cestou, alespoň ne dnes, se určitě vydat nechceme. Zkrátka když někde podnikáte, někdo někde podniká a je jedno, v jakém oboru, tak zkrátka musí mít pravidla a ta pravidla musí být stejná pro všechny. V čem s vámi souhlasím, ať jste to vy nebo kolegové z TOP 09, ano, tohle odvětví je těžce přeregulované, podle mého názoru zbytečně přeregulované. Byly tady zmínky o psychotestech, o zkouškách z místopisu, a to jsou témata, která stopro bychom měli řešit, máme řešit a vy mně teď možná ve faktické poznámce, kolegové, odpovíte, tak proč jste je neřešili teď. Do jisté míry budete mít pravdu. To musím uznat. Ale, aniž bych teď chtěl suplovat předkladatele pana ministra, to ať si případně řekne on sám, původní návrh té vládní novely zákona měl skutečně ambici řešit relativní drobnost, něco úplně jiného, označování autobusových zastávek, služby ve veřejné silniční dopravě a těch taxislužeb se vlastně ani nechtěl v tom úvodním návrhu dotýkat. Rozproudila se tato debata, přišla řada pozměňovacích návrhů, věnovali jsme se tomu pečlivě a já za sebe říkám a opakuji to, co jsem říkal na hospodářském výboru. Já v úvodních fázích procesu tohoto zákona jsem také byl pro ty evoluční, možná až revoluční změny, ale když jsem poznal praxi a padá tu jméno jedné firmy, tak může padnout i jméno druhé firmy. Existuje jiná společnost, jmenuje se Liftago. Je stejná jako ten zmiňovaný Uber, to znamená, máte on line objednávku přes mobilní telefon, vidíte, který řidič pro vás jede, kam pojede, jaká bude ta cena a tu si nakonec vzájemně odsouhlasíte a platba probíhá on line. A tahle společnost funguje podle současného zákona. Vejde se do něj. A to pro mě byl zásadní milník, kdy jsem sám sobě odpověděl, jestli je potřeba tu regulaci až takovým způsobem prolamovat.
To, s čím já osobně mám problém, je ta zastaralost, možná těžkopádnost, a to jsou ty otázky, které tady slyším. Zmiňované Liftago má ten starý, já použiji slovo analogový, klasický taxametr a vedle toho má v mobilu aplikaci. V aplikaci vidíte tu cenu, jakou jste věděli dopředu, jaká skutečně byla vykázána a oni to ručně musí přepisovat a použít ten lísteček z toho taxametru. A to je právě to, co bychom mohli a měli změnit, to znamená, třeba si říct, že bude stačit jenom elektronická objednávka a jenom vypořádání se pomocí e-mailu nebo digitální objednávky, tak je to běžné třeba u aerolinek, ale prosím, zase pochopte vy, přece to nemůže být jakákoliv aplikace, kterou si kdokoliv, jakýkoliv programátor nebo student během několika dnů nebo týdnů na vysoké škole napíše, bude o ni prohlašovat, že je to certifikovaná aplikace. V tu chvíli asi budete muset mít něco, co je odsouhlaseno, co má certifikát a je úřadem, tedy Ministerstvem dopravy schváleno k provozování. Na tyhle otázky nám bylo ministerstvem odpovězeno, už to tady také zaznělo od poslance Foldyny, máme pracovní skupinu, věnujeme se tomu, řešíme to nejen na úrovni exekutivy, ale právě i odborné veřejnosti a těch hráčů na trhu. A co je taky férové říci, hospodářský výbor trochu pozvedával obočí a vyvíjel tlak, nebo naznačoval směrem k ministerstvu, tak, aby ta skupina opravdu pracovala, aby to nebylo za půl roku, za rok, aby ty termíny byly kratší. Za sebe i za své kolegy chci říci nehledě na volební období nebo na termín blížících se voleb, tady tu diskusi jako hospodářský výbor i nadále s ministerstvem povedeme a budeme chtít ty výstupy, jak se věc vyvíjí a posouvá. Takže já za sebe tu řeč uzavřu. Prosím, abychom neměnili proceduru, jaká byla vydiskutovaná, odsouhlasena, navržena hospodářským výborem a prosím, abychom také drželi stanoviska, která jsou v souladu jak mezi předkladatelem, tak naším garančním výborem. Děkuji za pozornost.