Současným trendem je přijímat žáky ze základních škol na gymnázia bez studijních předpokladů. Viditelně jsme snížili nároky na přijímání těchto žáků, jen pro naplnění kapacity škol. Nemůžeme se divit, že roste počet žáků, kteří nejsou schopni splnit maturitní zkoušku a následně končí bez vzdělání nebo znovu nastupují do prvních ročníků učebních oborů. Toto jsou zbytečně vynaložené prostředky státu na vzdělání. Limity přijímacích zkoušek na gymnáziích musí být nastaveny tak, aby byli přijímáni žáci s předpokladem dalšího studia na vysokých školách.
Spousta mladých lidí míří na vysoké školy, které přijímají studenty bez potřebných kvalit, čímž se snižuje kvalita vzdělání. Tito vysokoškoláci, kteří v domnění, že budou mít větší šanci na získání práce, potom mnohdy končí na neodpovídajících pracovních pozicích.
Za nezbytnou považuji spolupráci základních a středních škol s firmami – možnosti praxe, exkurze, pomoc při technickém vybavování škol, zřizování dílen, besedy o možnostech a zkušenostech. Oblast, které je potřeba věnovat zvýšenou pozornost, je podpora technického a praktického vzdělávání. Jako východisko vidím vynaložení dostatečných peněžních prostředků na předměty a kroužky s tímto zaměřením na základních školách. Prvním krokem je finanční podpora těchto aktivit – materiální vybavení, technické zázemí a odpovídající ohodnocení vyučujících. Jsem pro znovuzavedení povinného vyučovacího předmětu dílny a pěstitelské práce na základních školách.
V našem regionu je mnoho firem, kterým chybí kvalifikovaní pracovníci. Zapojením zaměstnavatelů do praktické přípravy si firmy zajistí kvalitní zaměstnance a současně absolventi škol získají ihned pracovní uplatnění.
Tereza Lišková, Dis., kandidátka KSČM pro volby do Poslanecké sněmovny PČR