RNDr. Petr Nečas

  • ODS
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,78. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

18.09.2011 9:09:06

Projev předsedy vlády a ODS na konferenci starostů a primátorů ODS

Projev předsedy vlády a ODS na konferenci starostů a primátorů ODS

-

Dámy a pánové, vážení přátelé,

 jsem velmi rád, že mohu zahájit toto dnešní setkání se starosty a primátory, starostkami a primátorkami a dalšími významnými představiteli komunální sféry z řad občanských demokratů. Chtěl bych velmi zdůraznit, že my máme tradičně nesmírně silné postavení v komunální sféře. Starostové, starostky, primátoři, komunální politici tvoří základní politické zázemí pro občanské demokraty. Chtěl bych připomenout, že máme téměř 500 starostů, starostek, primátorů či primátorek a k tomu další stovky místostarostů a místostarostek, náměstků, radních apod. Ze všech celostátních politických stran máme po komunálních volbách největší počet komunálních zastupitelů.

 Považuji za nesmírně důležité, abychom vedli velmi intenzivní dialog, který bude spojovat jednotlivé sféry komunální politiky, krajské politiky a celostátní politiky. Tento dialog je nesmírně důležitý. Umožňuje totiž vzájemnou zpětnou vazbu a umožňuje také výměnu zkušeností a výměnu informací. Právě proto bych chtěl, aby podobný formát, ve kterém jsme se tady sešli dnes, se stal standardní součástí naší práce, abychom se takto vídali minimálně jednou do roka. Považuji to za důležité, považuji to za podnětné a považuji to za správné slyšet se navzájem, slyšet zpětnou vazbu komunálních politiků pro celostátní politiky. Slyšet také to, že celostátní politici sdělí, co chtějí dělat pro komunální sféru, jak se do toho zapojí krajská sféra. Ale také abyste se Vy, představitelé komunální politiky, slyšeli navzájem. Abyste si dokázali předat příklady nejlepší praxe. Abyste si sdělili vzájemně své zkušenosti s řešením celé řady velmi složitých a komplikovaných problémů.

 Pro nás je velmi důležité, že z tohoto pohledu představujeme skutečně kompaktní politické těleso, které je ideově ukotvené, máme vyzrálý program, my nejsme umělý marketingový produkt, který se pak populisticky točí podle průzkumu veřejného mínění a výkyvů veřejných nálad jako korouhvička. My také na druhé straně nejsme produkt splácaný jako konglomerát partikulárních zájmů a velmi často složený také z politických turistů. Jsme etablovaná politická strana zakotvená na komunální, krajské i celostátní úrovni, s jasným čitelným programem, zřetelnou ideovou výbavou a s čitelnou politikou. To je naše obrovská přednost.

 Já bych chtěl také velmi zdůraznit, že se scházíme v období, kdy od posledních voleb do Poslanecké sněmovny uběhl rok a čtvrt. Co se od té doby změnilo, kam jsme se od té doby posunuli.

 Společná evropská měna se otřásá v základech a ta situace je horší, než před rokem a čtvrt, kdy jsme před tímto vývojem varovali. A byli jsme často zesměšňováni, že malujeme čerta na zeď. Evropě začíná ujíždět vlak globální konkurenceschopnosti. Začíná zaostávat za ostatními centry ekonomického rozvoje, jako je Čína, Indie, Latinská Amerika apod. Je tu hrozba další, možná delší recese. O to víc musíme být soustředěni na naše vlastní domácí úkoly.

 Roční vysvědčení našeho působení nám dala ratingová agentura Standard & Poor's, která nám zlepšila náš rating o dva stupně. Tato zpráva v podstatě zanikla v našich médiích. Chtěl bych připomenout, že za posledních 18 měsíců v případě členských zemí Evropské unie, Spojených států a Japonska byl 3 největšími ratingovými agenturami snížen rating těmto zemím 86krát a zlepšen pouze 10krát. Pouze České republice a Estonsku s takto vysokým ratingem byl zvýšen rating o 2 stupně. Je to vysvědčení toho, že jdeme správným směrem, že naše politika dává smysl a musíme v tom pokračovat. V té lavině negativních mediálních zpráv je to světlo na konci tunelu. Nepromarněme tuto výzvu.

 Má to i taktické dopady. V těchto dnech a týdnech prodáváme desetileté státní dluhopisy za ceny okolo tří procentních bodů. Máme jedny z nejnižších cen dluhopisů v rámci Evropské unie a díky této zodpovědné rozpočtové politice jsme jenom v loňském roce ušetřili na dluhové službě 28 miliard korun a v letošním roce ušetříme další miliardy korun, díky kterým vykompenzujeme snížený příjem do státního rozpočtu. To však neznamená, že můžeme usnout na vavřínech. Spíše je to pobídka k pokračování reforem a místy i nepopulárních kroků, protože tyto kroky přináší v delším horizontu větší jistotu pro naši ekonomiku a pro naše občany. Jednoznačně se ukazuje, že pouze krátkodobé úspory nestačí. My musíme dát jistotu lidem, že veřejné rozpočty budou stabilní i do budoucna. To znamená, že vedle institucionálních změn a úspor musíme pokračovat v hlubokých strukturálních reformách všech klíčových systémů.

 Ukazuje se, že vláda a vládní koalice je schopná prosazovat své záměry. Chtěl bych zdůraznit, že teď v září jsme schválili velký balík základních klíčových reforem v oblasti zdravotnictví, sociálního systému, důchodů ale také daní. Podařilo se nám prosadit již desítky bodů z vládního programového prohlášení. Celkem 132 vládních návrhů zákona prošlo minimálně prvním čtením. 74 zákonů vláda již prosadila a jsou dokonce zveřejněny ve sbírce zákonů. Chci zdůraznit, že žádný vládní návrh nebyl zamítnut nebo vrácen k dopracování. To není příznak slabého vládnutí, jak píšou někteří komentátoři. To je naopak příznak jasného a zřetelného tahu na bránu. A ten máme a ten si podržíme. Na celostátní, krajské i komunální úrovni.

 Je důležité, že se koalice dokáže v klíčových věcech nakonec vždy shodnout a naleznout kompromisní řešení. ODS přitom nebude nikdy vyhrožovat, že kvůli parciálnímu problému přestane chodit do práce nebo dokonce, že opustí vládu. Nám jde o výsledek, který není závislý na momentálním vyhrocení situace. Ale je trpělivým, houževnatým a cílevědomým během na dlouhou trať. Nejsme přitom neomylní, to říkám naprosto jednoznačně. I my děláme chyby. Ale máme v sobě dost pokory, abychom to přiznali a tyto chyby se pokoušeli napravit. A víme, že máme velké rezervy, např. v komunikaci s veřejností. Tady je čas tyto chyby a tyto rezervy ještě doplnit, nahradit a vylepšit.

 Co na to česká opozice? Jak reaguje sociální demokracie? Všechno neguje. Přitom se stačí podívat do zahraničí. Tam bych chtěl připomenout příklad Španělska, kde se socialisté a nejsilnější pravicová opoziční strana a lidová strana dohodli na ústavním dodatku, který vytváří vlastní protidluhovou brzdu. Je to analogie naší finanční ústavy, kterou my jsme prosadili jako občanští demokraté do vládního programového prohlášení. Sociální demokracie by v této souvislosti mimochodem měla ukázat, že je proevropská, protože toto je evropský trend a podpořit návrh finanční ústavy, kterou vláda předloží. Byl by to nepochybně významný signál, který by se projevil dalším zvýšením důvěryhodnosti naší země. Já bych chtěl opravdu zdůraznit, že v reformách, které provádíme, vycházíme jednoznačně z programu Občanské demokratické strany. Kdo si provede srovnání volebních programů tří koaličních stran a podívá se na praktický výsledek všech klíčových reformních kroků, které jsme zatím prosadili, vidí tam jasný, zřetelný a čitelný rukopis občanských demokratů. Jsou to reformy, za které se nemusíme stydět. Jsou to reformy, které společně jsou psány i naší rukou, jsou to jednoznačně reformy, které přinesou pozitivní body této zemi. A já jsem přesvědčen, že ve svém důsledku i Občanské demokratické straně.

 Chtěl bych říci, že i vedle těch klíčových dobrých parametrů, mluvil jsem tady např. o vylepšení ratingu, tak bych chtěl připomenout, že ve všech problémech, které např. v současné době máme, i díky reformním krokům, které jsme dělali ještě v minulém volebním období, i díky krokům, které děláme teď, tak tou další pozitivní zprávou je, že Česká republika má šestou nejnižší nezaměstnanost v celé Evropské unii. A to není náhoda. To je důsledek provádění reformních kroků v minulém volebním období a jejich pokračování v tomto volebním období.

 Máme před sebou samozřejmě celou řadu dalších kroků. Konsolidaci veřejných financí. Zavedení daňové reformy, jednotného inkasního místa, kde občané zaplatí jednu sazbu, jednou platbou, na jednom místě, díky jednomu formuláři. To jsme vždycky chtěli, po tom jsme volali a to také prosadíme ještě letos na podzim.

 Reformu potřebuje také samozřejmě sociální systém a my musíme dále pokračovat v krocích, které zvýší motivaci lidí, aby se reintegrovali zpátky na trh práce a snížit jejich závislost na sociálních dávkách. Není přece důstojnějšího způsobu obživy pro sebe a pro svou rodinu než získávat prostředky na obživu prací, činností, nikoliv pobíráním sociálních dávek. Zneužívání dávek, neboli zneužívání peněz pracujících daňových poplatníků vidím také jako jeden z důvodů eskalování některých problémů např. na Šluknovsku i jinde.

 Zde bych se chvíli zastavil, protože jde o medializované téma, kde je potřeba spolupráce celostátní politické reprezentace s komunální politickou reprezentací. Příčinou současného stavu v těchto regionech je více. Jednou z nich je v minulosti příliš štědře nastavená sociální politika, kterou, pravda, v posledních zhruba 5 letech výrazně korigujeme a budeme v tom pokračovat. Pro část spoluobčanů je stále výhodnější pobírat sociální dávky než legálně pracovat.

 Problém zhoršil příliv dalších lidí sestěhovaných z jiných měst. To znamená, že palčivým problémem je drobná kriminalita včetně působení gangů nezletilých, která narostla o desítky procent. Brutální útoky potom v některých městech tyto problémy ještě eskalovaly. Zde musí zasáhnout stát a zabránit zvyšování napětí. Oddělme přitom krátkodobá řešení od těch dlouhodobých. Nevytvářejme na druhou stranu falešnou iluzi, že dlouholeté problémy zmizí mávnutím kouzelného proutku, že existují zázračné a rychlé recepty. Zkušenosti ukazují, že se někdy s mnohem složitější situací potýkají i vyspělé evropské země, nejenom Česká republika. Provořadé je v co nejkratší době zajistit bezpečnost místních lidí a ochranu jejich majetku. Právě proto jsem inicioval navýšení provozních výdajů na policii na příští rok o 700 milionů korun a právě proto byly vyslány policejní posily na Šluknovsko, které tam zůstanou tak dlouho, jak bude potřeba bez jakýchkoliv finančních nebo personálních limitů. Toto řešení musí být trvalé a musí spočívat v posílení policie v problémových oblastech, protože pro jakékoliv dlouhodobé řešení je absolutní a nezbytnou podmínkou zajištění veřejného pořádku a bezpečnosti. Bez toho se nepohneme ani o milimetr dál.

 Lidé musí cítit, že se na ulicích jejich měst a obcí budou cítit bezpečně. Musí v tomto důvěřovat státu, a to je klíčová kompetence státu, kterou stát musí i ve prospěch komunálních reprezentací a ve spolupráci s nimi naplnit. Stát nesmí tolerovat žádné projevy násilí, tím méně rasově motivovaného násilí, ať je z kterékoliv strany. A víme, že tyto případy jsou a nechceme teď rozlišovat, protože pro všechny musí platit stejná pravidla, stejné principy, stejné povinnosti a stejná práva. Se Svazem měst a obcí jsme se shodli, že daný stav vyžaduje také změnu legislativy. Na stole je řada námětů, které směřují k účinnějšímu dodržování pravidel pro všechny. Např. opakované a soustavné páchání přestupků by mohlo být posuzováno jako trestný čin s alternativním trestem. K lepšímu přehledu o těchto deliktech by vedlo vytvoření centrálního registru přestupků. Musíme také definovat plošné standardy nájemního bydlení, aby se nestávalo, že do ubytoven s příjmem ze sociálních dávek na bydlení je sestěhováváno neúměrné množství lidí. Výplata sociálních dávek musí být vázána na řádnou školní docházku dětí. Zároveň musí platit, že kdo žije jen ze sociálních dávek, musí obci odvádět nějakou práci, např. v podobě veřejné služby. Prostě peníze nejsou zadarmo. Staré dobré heslo našich prababiček a pradědečků: bez práce nejsou koláče, musí být uvedeno v praktický život. A my to uděláme.

 Na druhé straně i samotná města mají nástroje jak pomoci s touto situací, ale musíme to dělat skutečně v důsledné spolupráci státu, státních orgánů a komunální sféry. Koneckonců případ Litvínova dokazuje, že změna je možná. Viděl jsem tady bývalého starostu a současného náměstka na ministerstvu spravedlnosti pana doktora Voláka, takže tady máme praktický příklad úspěšného zvládnutí problému a načrtnutí jakou cestou jít. Vyžaduje to ale samozřejmě tvrdou práci a důslednou koordinaci všech aktérů ať už republikové policie, městské policie, sociálních odborů, Agentury pro sociální začleňování, ale také majitelů domů a nevládních neziskových organizací. Řešením je kombinace nulové tolerance ke všem formám kriminality i té drobné a i té prováděné nezletilými pachateli a preventivních programů. Sem patří podpora vzdělávání dětí z těchto vyloučených lokalit, sociální terénní práce velmi důsledná a velmi pečlivá, programy veřejně prospěšných prací a veřejné služby, ale také programy azylového či ústupového bydlení. Nebudu podporovat žádnou pozitivní diskriminaci a ani masivní zvyšování sociálních výdajů, jak po tom volá levice. A já jsem přesvědčen, že v tom mám Vaši podporu, protože to je přesně špatná politika, to je cesta do pekel, a tou se vydat nesmíme. Přesto lze samozřejmě využít celou řadu prostředků včetně evropských.

Druhým tématem, které souvisí s konsolidací veřejných financí a kterému se tady nemohu nevyhnout, je téma rozpočtového určení daní. Předtím, než se do tohoto tématu zakousneme, tak bych velmi prosil, abychom si představili čistě hypotetickou situaci. Objeví se politická strana, která řekne, máme velkou nerovnoměrnost v příjmech jednotlivých rodin a jednotlivých daňových poplatníků. Co kdybychom se zaměřili na ty, kteří těch peněz mají zbytečně moc. Např. řekneme, že každý, kdo má vyšší roční příjmy než 12 milionů, tak všechno ostatní mu bude buďto zabaveno anebo podrobeno 90% dani. Ale ta nebude příjmem státu, ale rozdělí se mezi ostatní méně příjmové daňové poplatníky. Na web pověsíme kalkulačku. Každý si tam bude moci spočítat, když tyto bohaté oškubeme, o kolik se mu zvýší jeho měsíční příjem.

 Chceme jít touto cestou, abychom rozdělovali tuto společnost na ty, kteří mají vyšší příjmy a nižší příjmy? Chceme jít touto cestou, abychom rozdělovali tuto společnost na lidi z města a lidi z venkova? Chceme jít touto cestou, abychom rozdělovali tuto společnost na lidi z menších obcí a větších obcí? Chceme jít touto cestou, abychom 80 % obyvatel této země postavili proti těm 20 %, kteří žijí ve 4 metropolitních aglomeracích naší země, kde se mimochodem produkuje 45 % hrubého domácího produktu této země? A tyto čtyři metropole patří mezi generátory ekonomického růstu. A možná právě proto jim chce někdo šlápnout na krk? Chceme jít touto cestou? Já jsem přesvědčen, že nikoliv. Je to cesta rozeštvávání lidí. Cesta zvyšování závisti a zášti, cesta, která rozděluje tuto společnost. A my jsme občanští demokraté, a proto touto cestou nepůjdeme.

 Jsme však zodpovědnou politickou stranou. Ctíme koaliční smlouvu. Ctíme vládní programové prohlášení a právě proto, že máme tak silné zastoupení v komunální sféře, právě proto, že máme téměř 500 starostů a primátorů, tak víme, že je tady objektivní problém především u obcí mezi 2 - 10 tisíci obyvateli. Víme, že jim musíme pomoct. Víme, že v tomto případě musíme způsobit kroky, které povedou k tomu, že jejich příjmy se zvýší. To je správné a my také touto cestou půjdeme. Ale není pravda, že musíme jít cestou, že napřed někomu vezmeme, abychom to dali těm, kteří jsou podle nás potřební. Neděláme to ani v daňovém systému, nebudeme to dělat ani v rozpočtovém určení daní.

 Není pravda, že existuje jenom jedno jediné řešení, jak tento problém vyřešit. Existuje celé spektrum možností jak to udělat. A naši odborníci, naši politici některé z nich představí. Další se objeví ještě v dalších dnech. My se chceme dohodnout. Chceme naleznout koaliční kompromis, ale nedovolíme toto kopání dělících příkopů, které má rozdělovat tuto společnost, tuto zemi, tento stát. Chceme se dohodnout, nalezneme kompromisní řešení, pomůžeme obcím mezi 2 - 10 tisíci obyvateli, aby se jejich příjmy zvýšily, protože my jsme seriozní politická strana, protože my jsme seriozní politici, nejsme žádní zbojníci. My nekrademe a nikomu nic brát nebudeme.

 Jsem přesvědčen, že nás čeká velmi užitečná debata v odborných sekcích. Na tu debatu se velmi těším. Bude pro nás podnětná. A jak jsem zmínil v úvodu svého projevu, chci, aby se z takového setkání, jako máme dnes, stal jeden z pravidelných formátů setkávání občanských demokratů, tak jako každý rok počítáme s kongresem, abychom každý rok počítali s tím, že se celostátní politická reprezentace ODS sejde s našimi reprezentanty v komunální sféře.

 Dámy a pánové, přeji úspěšný pracovní den. Ať se nám dnes daří.

 Děkuji za pozornost.

 RNDr. Petr Nečas, předseda strany, člen regionální rady, místopředseda oblastního sdružení a předseda vlády, poslanec PČR
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama