Slova „morální hazard“, která jsme bezmyšlenkovitě převzali z ekonomické terminologie, s tímto sdělením souvisejí, je to však klišé nejen nesrozumitelné, ale i zavádějící.
Anglické sousloví moral hazard se poprvé objevilo už
někdy v sedmnáctém století, hojně pak s rozvojem pojišťovnictví ve
století devatenáctém. Šlo o definici situace, v níž si jeden pojištěný
člověk počíná méně odpovědně, tedy hazardněji, protože ví, že je
pojištěn. Takže si klidně postaví dům v záplavové oblasti, protože
spoléhá na to, že strhne-li mu ho velká povodeň, zaplatí to pojišťovna.
Co platí pro jednotlivce, platí samozřejmě i pro korporace. V obou případech jde o jedno a totéž: nemorální jednání. V nejlepším případě o hazardováním s morálkou.
Kdo vyjde s odřenou kůží Co by mohl frekventovaný termín „morální hazard“ znamenat dnes?
Pokud někdo riskuje na vlastní triko, ať si to nazývá, jak chce. Kdykoli však do rizika vtahuji i druhé, a ti nemají možnost se bránit, vypojit se, je to přece nemorální. V každém případě. Otec od dětí, který právě dostal dva tisíce za oškrabávání chodníků, a dřepí už celý večer v hospodě Na Růžku před hracím automatem, je otcem bez odpovědnosti.
Jeho hazard je nemorální.
Pokud je řeč o podnikání či speciálně o bankovnictví (bankovních operacích), pojem „morální hazard“ se dnes protismyslně používá pro ty operace, ve kterých zisk (je-li jaký) patří zpravidla bankéřům, zatímco případné ztráty jdou na účet těch druhých: klientů, nebo státu zahnaného do kouta. Ten se skřípěním zubů díry v bance zalepí, protože konkrétní banka je příliš velká, než aby si stát dovolil nechat ji padnout. Její pád by totiž strhl lavinu
Lze vůbec vysvětlit, proč se tomuhle dnes říká
„hazard“? Když je jisté, že s odřenou kůží (přinejlepším) vyjdou z
riskantních spekulací bankéřů ti druzí? A proč je ke všemu ještě označen
za „morální“?
Co se děje v našem světě neoliberálního kapitalismu v
posledních třech čtyřech letech, dělo se i dříve. Jenom „sázky“ těch,
kteří nemají co ztratit, nebyly tak drze velké. Je to nemorální
zneužívání faktické nezranitelnosti největších finančních institucí,
zejména bank a pojišťoven (sem tam nějaká klesne ke dnu, ale jede se
dál).
To samé se týká i největších nadnárodních firem.
Nakonec se ukáže, že jejich hlídači, nad nimiž už nic z tohoto světa
není (ratingové agentury), v tom občas jedou s nimi. Menší a poctivější
nemají ve světě faktických monopolů, „dominantních postavení“ a kartelů
šanci.
Také proto nemají, že my nemáme výstižná slova,
jazyk, který by nemorálnosti velkých a mocných popsal, vysvětlil,
odhalil. Jazyk, který nás mate, nejprve vnášejí a pak bezmyšlenkovitě
reprodukují média – některá z nich jsou přece součástí světa těch
velkých hráčů a ostatně zatím rovněž směřují k monopolizaci,
kartelizaci.
Nemyslím si, že tuto situaci má na svědomí trh jako
takový, ba ani ta jeho „neviditelná“ ruka. Vinu nesou ti, kteří odmítají
uznat, že trh bez přesných a přísných pravidel, málo platné bez
regulace, dává volnost nikoli neviditelné, bohatství vytvářející ruce
trhu, ale rukám lupičů.
Regulace má špatný zvuk, zejména u nás, a toho se tu
hanebně zneužívá. Na rozdíl od té příkazové, jmenovité, ukazatelové,
„hmotné“, tedy té, kterou známe, potřebujeme regulaci jako sumu obecně
závazných omezení, jež se mají týkat všech a v tomto smyslu budou
„slepá“. Tak slepá, jak slepá by měla být i spravedlnost.
Pohyblivé písky pragmatismu Tvůrce metafory o „neviditelné ruce trhu“ Adam Smith byl nejen ekonomem, ale také profesorem „morální filozofie“. Ta se v jeho době pěstovala jako součást „morální teologie“. Lidé tehdy nepotřebovali zdaleka tolik pravidel, kolik jich potřebujeme my. Stačilo Desatero, které měli lidé v krvi. Aniž se o tom museli neustále ubezpečovat.
Na skále zažitého Desatera se právní řád staví úplně
jinak, než se buduje na pohyblivých píscích hodnotově vyprázdněného
pragmatismu. Navíc podniky v přehledném světě byly mnohem menší a
rozhodovali v nich konkrétní vlastníci.
Místo „morálního hazardu“ bychom dnes měli mluvit o
„nemorálním útěku bohatství od odpovědnosti“. Nevládnou pravidla, ale ti
velcí, protože jsou velcí.
Nezbývá než pracovat na zkrocení nejsilnějších, na
zavádění férovějších podmínek podnikání, v nichž všichni budou mít
šanci, všichni ponesou svou kůži na trh, ve kterém budou každému patřit
po zásluze nejen zisky, ale samozřejmě i ztráty. Demokracie umožňující
volit politiky, které řídí zezadu ti, jimž se nikdy nic nemůže stát,
tedy nakonec ti nejbohatší, ukazuje se být k ničemu.
Třeba tedy omezit bankovní tajemství, vyloučit
možnosti ulívat si špinavé peníze na Kajmanské ostrovy či Bahamy. Zdanit
některé spekulativní transakce. U nás pak zrušit anonymní akcie, a
hlavně prosadit (jsme už poslední v Evropě!) zákon o státní službě,
který by ji učinil službou občanům, a ne posluhováním politikům.
Hazard, malý i velký, ten v Novém Boru, v investičním bankovnictví i ten na velkých burzách, rozkládá tento svět: žene nás všechny, všechny zaslepené, hráče i oběti, proti sobě.