Také má přispět ke stabilizaci tohoto sektoru, vytvořit nové modely partnerských spoluprací a podpořit rozvoj kreativní ekonomiky. Podstatou programu je podpora malých klubů, festivalů, divadel bez podpory aj. Pomoc má být dvojího druhu: přímé peníze a kreativní vouchery. Znění programu by měla vláda projednat v brzké době. Výzva na tento dotační program by pak mohla být vyhlášena ještě v průběhu července.
„Kultura je neoddělitelně provázána s rozsáhlým ekosystémem obchodních služeb, které poskytují živnostníci, malé i velké podniky. Sehrává zásadní roli při cestování, v gastronomii, hotelnictví, v technických a mnoha dalších službách, které souvisí s obchodem. Dotace a kreativní vouchery jsou nástrojem, jak systémově podpořit kreativní odvětví nyní i v budoucnu, a to včetně tradičního českého průmyslu, řemesel, rozvoje regionů i technologických odvětví. Celkově se tak díky KKP v souladu s Inovační strategií ČR může dále posouvat dál inovační prostředí a získávat tak prostor pro nové formy i zážitky, které KKP přináší,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček.
Program počítá s finanční dotací na kompenzaci nákladů pořadatelů, které s akcí zrušenou či přesunutou kvůli koronaviru organizátoři měli. Součástí podpory mají být také kreativními vouchery na nákup služeb kreativců. Celkový rozpočet programu se předpokládá ve výši 1 miliardy korun, z toho by na dotace mělo jít 900 milionů Kč, 100 milionů na kreativní vouchery.
„Slíbil jsem, že budu hledat možnosti, jak finančně podpořit tu část kultury, která běžně žije ze zisku a nedostává žádné dotace. Epidemie koronaviru nás dostala do výjimečné situace a přinesla tomuto sektoru velké ztráty. Proto jsme dnes s Karlem Havlíčkem předložili na vládu záměr dotačního programu pro velké kulturní akce, které nebudou letos moci v plném rozsahu proběhnout. Celá 1 mld. korun půjde pořadatelům na pomoc s pokrytím zmařených nákladů a také na tzv. kreativní vouchery. Ty podpoří rozjezd kulturních a kreativních průmyslů,“ říká ministr kultury Lubomír Zaorálek.
Dotace
Záměr počítá s tím, že by se mohlo o dotaci žádat (na základě výše uvedené výzvy) za zrušené akce v době od 10. 3. do 31. 8. 2020. Dotace by se následně měla proplácet ex post, a to ve výši 50 % uznatelných výdajů spojených s náklady za produkci plánovaných kulturních akcí, které byly zrušeny či přesunuty na náhradní termíny, případně se uskutečnily v menším rozsahu. Dotace by měla činit maximálně 5 miliónů Kč na jeden podnikatelský subjekt.
O finanční podporu budou moct žádat podnikatelské subjekty, které jako hlavní činnost pořádají či zajišťují hudební, hudebně dramatické a divadelní projekty. Určena je také pro prodejce vstupenek na akce kulturní služby veřejnosti, technické firmy a podnikatelské subjekty, které kulturní akce pro veřejnost zajišťují. Využít ji budou moct také individuální umělci, provozovatele hudebních klubů, umělecké agentury, které zastupují umělce a rovněž soukromoprávní umělecká tělesa, soukromoprávní orchestry, umělecko-manažerské agentury, soukromoprávní galerie a muzea.
Kreativní vouchery
Kromě přímých peněz program počítá s kreativními vouchery. Využít je
budou moct obchodní společnosti nebo družstva, které v oblasti KKP
podnikají na základě živnostenského oprávnění nebo spadají do kategorie
malých a středních podniků. Dotace poskytnutá MPO příjemci voucheru
pokryje 50 % ceny realizované a uhrazené zakázky dle přihlášeného návrhu
projektu. Typy kreativních voucherů v rámci dotačního programu budou
tyto:
a) Zaměřené na produktový design, průmyslový design a řemesla – hodnota 1 voucheru bude maximálně 250 tisíc Kč.
b) Zaměřené na ostatní kreativní odvětví – design nábytku, design
služeb, film a video, fotografie, grafický design, hudba a zvuk,
informační a komunikační technologie, kulturní dědictví, marketingové
strategie, online marketing, PR, práce s texty či webdesign – hodnota
jednoho voucheru bude maximálně 150 tisíc Kč.
Kreativní vouchery dlouhodobě fungují například v Londýně, Manchesteru, Štrasburku, Salzburku, Baskicku aj. Jde o B2B nástroj podporující spolupráci mezi malými nebo středními firmami a kreativci. V ČR již mají svou tradici na lokální úrovni, například v Brně. Inspirací může být například Jihomoravské inovační centrum se zkušenostmi s vouchery na zakázky v oblasti webdesignu, práce s texty, hudbou, fotografií či videem a další činnosti. Výhodou je, že u téměř poloviny podpořených projektů pokračuje spolupráce i po vyčerpání voucheru.
Kulturní a kreativní průmysl tvoří činnosti, jejichž základem jsou lidská kreativita, dovednosti a talent. Jádro tvoří kultura a technologie, KKP je přitom schopný generovat velkou přidanou i společenskou hodnotu. Jedná se proto o oblast nad rámec jednoho resortu, proto loni na podzim MPO s MK uzavřely memorandum o spolupráci v dané oblasti. I když už dnes může kulturní a kreativní sektor čerpat z balíčku na záchranu kultury nebo plošných opatření, jedná se o natolik specifickou oblast, kterou je vhodné podpořit přímo.