já jsem ke stavebnímu zákonu vystoupil v rámci prvního čtení, kde jsem
vyčetl důvody, proč se domníváme, že to je špatně, že se prodlužuje opět
vše, co se zde připravilo, a nebudu se už k tomu vracet. V každém
případě je třeba sdělit to, že to nepodpoříme, což asi není nic
neobvyklého, tím spíše, že jsme na tom zákonu pracovali 4 roky, že ten
zákon prošel opravdu precizní oponenturou a uznávám, že není geniální.
To není žádný zákon takového charakteru, tím spíše, že na něm
participují prakticky všechny resorty a že tam jsou stovky oponentů a
různých připomínkových míst.
Je třeba jenom připomenout to, že jsme chtěli, aby to bylo rychlé, aby zde byl 1 úřad, aby zde bylo 1 razítko, aby zde byla 1 žádost. Chtěli jsme, aby vše bylo rychlé, aby vše bylo jednoduché, aby se ukončily různé přístupy různých úřadů, abychom uspořili a aby byl konečně konec nezastupitelnosti. Ano, vláda na to má právo, Sněmovna, respektive pětikoalice disponuje sto osmičkou a může vše změnit. Ale potom je třeba říct, že nese veškerou a plnou odpovědnost za to, když cokoliv nebude fungovat tak, jako my jsme nesli odpovědnost za to, že kdyby náš zákon, který jsme náročně připravovali, nefungoval.
To, co dnes připravujeme, respektive to, co pravděpodobně Sněmovna odsouhlasí, je pravděpodobně to vůbec nejhorší řešení, které může být. Já bych rozuměl možná i tomu, kdyby Sněmovna řekla - ano, my to vidíme úplně jinak, pojďme se domluvit, pojďme se domluvit na tom, kde uděláme určité změny a pojďme tedy udělat ten zákon v nějakém kompromisu. Nemusí se mi to líbit, ale musím respektovat nějaká pravidla, která jsou, a sto osmička je jasná. To, co děláme dneska, to znamená, že napůl něco odkládáme a něco současně necháváme, to způsobí takový zmatek, za který opravdu nevím, kdo ve finále ponese odpovědnost.
Ale můžu to říct. Ponese za něj odpovědnost ten, kdo si ho odhlasoval. Je to paskvil, to, co dneska děláme. Pojďme se na to podívat jenom z úhlu pohledu takzvaných vyhrazených či nevyhrazených staveb. Co se bude dít dneska v dopravě? Dálnice budeme schvalovat podle našeho zákona, silnice první třídy, druhé třídy, třetí třídy se budou schvalovat, respektive ta procedura pojede v jiném režimu. Stejně tak to bude s železnicemi. Železnice hlavní pojedou podle našeho zákona a regionální tratě, případně drobné železniční stavby a tak dále, nádraží pojedou úplně podle jiného zákona.
Pomíjím to, že se zde ignoruje celá řada dalších zákonů, které na to byly navázány, ale to, že zde pojedeme po 2 kolejích, si vůbec nedovedu představit, jak ve finále bude vypadat. A nedělejme si iluze, že se to v následujících týdnech nebo měsících všechno otočí a že se to za pochodu všechno doupraví. Bude z toho 1 velký zmatek.
Jenom si třeba vezměme to, že jsme i plánovali s tím spojenou digitalizaci, to jsou ty čtyři pilíře, které má Ministerstvo pro místní rozvoj ve své plné gesci, ať už je to digitalizace procesů čili stavebních postupů, nebo digitalizace dokumentů, případně na geoportál nebo digitální mapy, doufám, že si to všechno vybavuju správně. Tak i to všechno bylo navázáno na jedno datum. A to datum bylo 1. 7. 2023. Teď se to tedy všechno posouvá. Takže něco se posouvá o půlroku, něco se posouvá o rok, něco pojede podle našeho režimu, něco pojede podle nového režimu. Větší chaos jsme do toho už nemohli vnést. Proto jsem třeba i překvapen, že pravděpodobně neprojde, pokud nenastane nějaký zázrak, pozměňovací návrh pana poslance Kolovratníka, je to ta B5ka, která se alespoň snaží už v tomhletom zmatku zatáhnout za ruční brzdu a snaží se dát do jednoho režimu veškerou kritickou infrastrukturu, tzn. abychom dálnice neposuzovali podle jednoho zákona a silnice první třídy podle zákona jiného. Já neříkám, že to je nejgeniálnější řešení, ale v celém tom chaosu, který v tuto chvíli vzniká, je to alespoň trochu snaha dát ty věci do pořádku a dát tomu alespoň jednotný řád.
Děkuji za možnost vystoupit.