Slavností zahájení projektů proběhlo v prostorách budoucího Muzea železnice a elektrotechniky, které Národní technické muzeum plánuje vybudovat ve svém areálu na Masarykově nádraží v památkově chráněných objektech bývalých dílen. Muzeum železnice a elektrotechniky NTM by mělo být veřejnosti zpřístupněno v roce 2026. Akce se zúčastnil generální ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr, zástupci Ministerstva kultury a další čestní hosté.
Národní technické muzeum (příspěvková organizace Ministerstva kultury) tak uspělo s projekty za téměř 60 milionů Kč v rámci Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), Specifického cíle 3.1: Zefektivnění prezentace, posílení ochrany a rozvoje kulturního dědictví, kolové výzvy č. 76: MUZEA II, který je jedinečnou příležitostí zachování, ochrany, propagace a rozvoje přírodního a kulturního dědictví České republiky. Cílem projektu „Restaurování kolejových vozidel ze sbírky železničního muzea NTM“ je obnova 3 unikátních parních lokomotiv 210.001 „Serenyi“, 411.019 „Conrad Vorlauf“ a 464.102 „Ušatá“ i zlepšení podmínek pro jejich uchovávání a prezentaci v Železničním depozitáři NTM v Chomutově. Projekt „Rozvoj depozitárního areálu Čelákovice II.“ je v pořadím druhým investičním projektem IROP, který je realizován v depozitárním areálu NTM v Čelákovicích. Cílem tohoto projektu je zlepšení podmínek pro dlouhodobé uložení rozměrných a těžkých předmětů a dále zabezpečení areálu.
„Základní záměrem obou projektů je uchování kulturního bohatství České republiky tím, že se zlepší podmínky pro toto uchování a prezentaci a bude provedena i kompletní restaurátorská obnova unikátních předmětů. Do projektu byly zařazeny lokomotivy ze sbírky Národního technického muzea, které jsou velmi cenné z pohledu dokumentačního a zároveň jsou v současné době poškozeny dlouhodobým nevyhovujícím způsobem uložení. Díky projektu zároveň bude moci být tato část sbírkového fondu nově prezentována veřejnosti,“ uvedl po podpisu projektů Antonín Staněk.