„Velmi si vážím obrovského nasazení všech zaměstnanců škol, kteří dělají vše proto, aby se mohla do povodněmi poničených škol výuka byť v?omezeném provozu vrátit co nejdříve, a to i přesto, že se mnozí sami ocitli v nelehké situaci. Za tuto mimořádnou obětavost všem děkuji,“ uvedl ministr školství Mikuláš Bek po návštěvě ZŠ Česká Ves. Výuka nejmladších žáků této školy probíhá kvůli poškození budovy v náhradních prostorách.
Podle ředitelů škol na Jesenicku komplikují obnovu výuky v povodněmi zasažených školách problémy s dodávkami pitné vody, plynu a dopravou. Krátkodobou pomoc by mohl přinést program, který by finančně umožnil přesunout výuku z postižených škol do vhodných prostor pro školy v přírodě, na jehož přípravě začneme pracovat. „Tam, kde je výuka v omezeném režimu možná, mohou v rámci praxe pomoci i studenti učitelských a souvisejících oborů. V nejbližších dnech proto požádám univerzity o spolupráci. Některé školy ale budou potřebovat dlouhodobější řešení, například pořízení kontejnerových škol, k čemuž bude nutná podpora státu,“ dodal ministr školství.
Na Krnovsku povodně poškodily zejména sklepní prostory a spodní patra škol, kde se nacházely šatny, dílny, ale i laboratoře a učebny či zázemí pro stravování. Většina škol se pokusí výuku obnovit alespoň v omezeném rozsahu od příštího týdne. „S vedeními škol jsme probírali nejen postup při obnově potřebného vybavení, ale i otázky úpravy podmínek výuky, kterou je třeba přizpůsobit stavu budov,“ upřesnil ministr Bek.
Ministr Bek zahájil svůj program v Základní škole Česká Ves, kde navštívil prvňáčky, jejichž výuka nyní probíhá v náhradních prostorách kvůli poškození budovy školy. Následně se setkal s řediteli škol a školských zařízení z postižených oblastí Jesenicka na Městském úřadě v Jeseníku, kde diskutovali o konkrétní pomoci, potřebách a dalším postupu při obnově škol.
O odlišnou organizaci školního roku 2024/25 v důsledku povodní dosud požádalo celkem 57 škol. Dalších minimálně 85 škol vyhlásilo dvoudenní či delší ředitelské volno a minimálně 12 škol přešlo na distanční výuku. Později zahájí akademický rok 2024/25 i několik univerzit.
Nejvíce žádostí o změnu organizace školního roku dosud zaslaly MŠMT školy z Moravskoslezského kraje (22 ZŠ, 9 SŠ, 2 ZUŠ), dále z Olomouckého kraje (8 ZŠ, 9 SŠ, 4 ZUŠ), jedna základní škola z Jihočeského kraje a po jedné střední škole z kraje Královéhradeckého a Zlínského. V případě odlišné organizace školního roku je výuka pro žáky ze závažných technických či organizačních důvodů přerušena, obvykle do rozsahu 14 dnů. Všem školám, které o tuto změnu z důvodu aktuálních povodní požádaly, ji MŠMT schválilo.