„Cílem je nabídnout Ukrajincům bezpečné a rozvíjející prostředí pro vzdělávání, které jim umožní plnohodnotně fungovat v naší zemi, ale také návrat po skončení ruské agrese do jejich vlasti. Podpora identity mladých Ukrajinců je proto zásadní,“ uvedl na setkání s ukrajinským ministrem školství Oksenem Lisovyim český ministr školství Mikuláš Bek. „Musím ocenit nesmírné nasazení českých učitelů při začleňování ukrajinských azylantů, díky čemuž se tyto děti lépe adaptují na naše prostředí a nepromarní čas, po který musely v důsledku války opustit své domovy,“ zdůraznil ministr Bek.
Ve školním roce 2021/22 a 2022/23 významně vzrostl kvůli válečnému konfliktu na Ukrajině počet ukrajinských dětí v českém regionálním školství. Ukrajinci se stali nejpočetnější skupinou cizinců v českém vzdělávacím systému a zůstali jí i v letošním školním roce. V současnosti se tak v českých základních školách vzdělává téměř 37 tisíc ukrajinských azylantů, což jsou téměř čtyři procenta všech žáků. Nejvíce je jich v Praze, v Karlovarském a Plzeňském kraji. Na českých středních školách jich pak pokračuje ve studiu téměř pět tisíc, na českých vysokých školách studovalo v roce 2023 ucelený studijní program 6780 studentů z Ukrajiny, z toho téměř šest tisíc na veřejných VŠ.
"Školy, do nichž míří ukrajinské děti, mohou snáze navyšovat své kapacity, pokračuje podpora jazykového vzdělávání, upravili jsme přijímací zkoušky na střední školy tak, aby se mohly o toto studium ucházet i děti z Ukrajiny. Podporu, která míří do škol s větším zastoupením ukrajinských dětí a žáků, lze nově využít nejen na asistenty, ale i na další personální i nepersonální potřeby včetně zajištění nepedagogických pozic, například ukrajinského koordinátora,“ připomněl ministr.
K informování ukrajinských azylantů se dobře osvědčila jim určená webová stránka, informační telefonní linka i sociální síť v ukrajinštině, které MŠMT zřídilo téměř obratem po vypuknutí konfliktu na Ukrajině. Na tomto webu najdou ukrajinské děti, ale i jejich rodiče všechny informace potřebné ke školní docházce, ke vzdělávacímu systému, k jeho průchodnosti a k další možné podpoře v rámci vzdělávání i mimoškolních aktivit.
Resort školství mládeže a tělovýchovy, a zejména Česká školní inspekce, se již od roku 2014 také intenzivně podílí na přípravě reforem v oblasti vzdělávání na Ukrajině. Podpora, která byla financována z prostředků oficiální zahraniční rozvojové pomoci ČR prostřednictvím České rozvojové agentury, přinesla zcela konkrétní výsledky při tvorbě nové legislativy i během kurikulární diskuse.
Na základě zkušeností České školní inspekce byla například formována Státní služba pro kvalitu vzdělávání Ukrajiny jako národní autorita pro sledování a hodnocení kvality a efektivity vzdělávání na Ukrajině. Součástí této aktivity byla i implementace informačního systému České školní inspekce (InspIS) do ukrajinského prostředí (pod názvem EvaluEd). Informační systém vytvořený Českou školní inspekcí a používaný v České republice se tak stal oficiálním informačním systémem pro sledování a hodnocení vzdělávací soustavy Ukrajiny.