Index vnímání korupce 2015
Mezinárodní sekretariát Transparency International dnes zveřejnil „Index vnímání korupce za rok 2015“. Postavení České republiky se dramaticky zlepšilo, když se na žebříčku států posunula z 53. na 37. místo ve světě. Dosáhla hodnoty 56 bodů (ze sta možných) a zařadila se mezi Španělsko a Jižní Koreu. K evropskému průměru (67 bodů) však má stále daleko. Jak to s korupcí v ČR vnímáte vy pane senátore?
Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.
Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)
Odpověď
Díky za dotaz, i když se domnívám, že odpověď na něj s ohledem na má neměnná vyjádření znáte.
Takže stručně: korupci v ČR dlouhodobě vnímám jako velice problematickou – a i přes Vámi uváděný posun v celosvětovém žebříčku nemůžeme být nijak (ani trochu) spokojeni. Jsem přesvědčen, že neustále proklamovaný boj s korupcí a sliby ve smyslu, že „s korupcí zatočíme“ je pouze předstíraný – a nikdo z rozhodujících politiků v podstatě žádné zásadní „protikorupční“ legislativní opatření nechce. Všichni víme, jak dopadají již historické snahy o přijetí samostatného zákona o prokazování původu majetku. Aktuálně se v dolní komoře českého Parlamentu diskutuje pouze o dílčích („kosmetických“) novelách dvou stávajících zákonů, přičemž jedním z nich je trestní zákoník. A přitom by například stačilo vrátit do trestního kodexu tzv. „účinnou lítost“ u korupčních deliktů, zavést povinné bezpečnostní prověrky (a tedy nutnost příslušného osvědčení NBÚ pro výkon funkce) pro poslance, senátory, ministry, jejich náměstky a další, kdy by tito museli průběžně hlásit nárůst majetku, větší pohyby na svých účtech aj. Namísto toho ti, kteří o majetku (státu) rozhodují, žádnou prověrku už nepotřebují, další zůstává ve své funkci (a rozhoduje o financích a majetku), ačkoliv je už více než rok pravomocně odsouzený pro úmyslný trestný čin podvodu. Tyhle a další změny jsem navrhoval po svém příchodu do Parlamentu ČR – a setkával se s nepochopením, či s mlčenlivým nesouhlasem.
A všimněte si mnohaletého chování a vyjadřování zákonodárců k „novému“ zákonu o státním zastupitelství. V podstatě nikdo nechce tzv. „Protikorupční speciál“, tedy specializovaný útvar složený z těch nejlepších státních zástupců, kteří by se zabývali potíráním korupce, závažné finanční a majetkové kriminality atd. Pokud politici nakonec budou s posílením pravomocí a specializací státních zástupců souhlasit, bude to pouze v případě, že budou moci státní zastupitelství kontrolovat a „usměrňovat“, tj. podřídit si SZ politicky… A tímto se zákonem se zabývá již nejméně pátý ministr spravedlnosti (Pavel Blažek z ODS zatím jediný předložil dobrou a životaschopnou verzi, Marie Benešová z ČSSD tuto zásadní novelu stáhla z Poslanecké sněmovny PČR, a poslední dva ministři z ANO, Helena Válková a Robert Pelikán o novele veřejně diskutují, i když posledně jmenovaný už paragrafové znění novely zákona o SZ předložil)…
Takže pokud se tato „prokorupční“ situace v naší republice nezmění, spokojen nebudu, i kdybychom se posunuli do evropského (nad)průměru. Vzhledem k tomu, že jsou na prvních místech stále státy Skandinávie, měli bychom se učit tam – a převzít aspoň něco z jejich legislativy.