Rada kraje také doporučila zastupitelům schválit podporu letecké linky do polské Varšavy, která je významným leteckým uzlem nejen do severských zemí, ale i do Asie. Financování této linky je v jiném režimu, protože se předpokládá návratnost krajské investice v pětiletém období. Start linky Ostrava-Varšava je však vázán na vyřešení problému s letadly Boeing 737 MAX.
„Potřebujeme pravidelné přímé letecké spojení do destinací, jejichž hospodářství je orientováno na odvětví, která jsou stěžejní pro další ekonomický rozvoj Moravskoslezského kraje. Jde především o IT technologie a služby, logistiku a lehké strojírenství. Potřebujeme spojení s významným mezinárodním dopravním uzlem, který by zlepšil dopravní dostupnost regionu a rozvíjející se mošnovské průmyslové zóny pro investory. A protože běžným komerčním způsobem bez kompenzace ztrát je téměř nemožné získat dopravce pro pravidelné linky, snažíme se zajistit nové spojení formou závazku veřejné služby,“ uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák.
Dodal, že v Moravskoslezském kraji aktuálně působí přes 250 společností s významným zahraničním podílem. „Je nezbytné udržet si zahraniční investory, kteří už u nás jsou a rozvíjejí svůj byznys, a získat nové. Jenomže bez rychlého pravidelného spojení se světem si každý hodně dobře rozmyslí, zda do toho u nás půjde. Velmi často se setkáváme s tvrzením, že právě neexistence leteckých linek je tím hlavním důvodem, proč nakonec zakotví jinde. Linky do Vídně a Mnichova umožní obchodní klientele jednoduché a komfortní spojení s klíčovými trhy v Německu, Francii a Holandsku. Všem cestujícím z regionu pak nabídnou spojení s některou leteckou aliancí po téměř celém světě,“ řekl hejtman Ivo Vondrák s tím, že pravidelné linky do Vídně, Varšavy a Mnichova uvítají i turisté, spojení zlepší mobilitu studentů a akademických pracovníků, pomůže rozvoji mezinárodní spolupráce v oblasti vzdělávání a výzkumu. Důležité je i pro veřejné instituce sídlící v Moravskoslezském kraji.
Podle náměstka hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakuba Unucky vývoj jednání o nových linkách nasvědčuje tomu, že kraj i letiště budou tentokrát úspěšnější než před dvěma lety, kdy se ve stejném režimu – formou závazku veřejné služby, nepodařilo získat dopravce provozujícího letecké linky z Letiště Leoše Janáčka Ostrava do Amsterdamu a Helsinek. I když kraj v tomto režimu dopravcům garantuje kompenzaci případné ztráty z provozu, do tendru se tehdy nikdo nepřihlásil.
„Ve spolupráci s letištěm a experty na leteckou dopravu jsme několik měsíců analyzovali trh a setkávali se s potenciálními přepravci. Právníci připravovali celý složitý proces veřejné zakázky a podklady pro Evropskou komisi. Poučili jsme se z minulých chyb, vyslyšeli názory odborníků. Pokud krajští zastupitelé vše schválí, Evropská komise, Ministerstvo dopravy nebudou proti, tendr by mohl být vyhlášen koncem července a první lety spuštěny ještě letos. Na základě předběžných tržních konzultací s vysokou mírou pravděpodobnosti předpokládáme, že výběrové řízení nezůstane bez odezvy,“ potvrdil náměstek hejtmana Jakub Unucka.
Předpokládá, že linky z Mošnova do Vídně a do Mnichova budou létat dvakrát denně. „Počítáme minimálně s 11 rotacemi týdně na každé lince. Pokud bude zájem, mohlo by se letadly o minimální kapacitě 40 cestujících do Mnichova či do Vídně časem létat i třikrát denně. Mnichov byl vybrán jako destinace smíšená, kdy kromě přestupů na jiné linky bude značná část cestujících v tomto městě končit nebo začínat. Počet německých investorů v kraji je totiž vysoký a zřejmě bude dále růst. V kraji v současnosti působí 55 společností s německým kapitálem, 34 sídlí v 30minutové dojezdové vzdálenosti od mošnovského letiště. Vídeň je oproti tomu destinace téměř čistě tranzitní pro cesty do celého světa,“ vysvětlil náměstek hejtmana Jakub Unucka.
Pokud na červnovém jednání krajští zastupitelé rozhodnou o uložení dvou závazků veřejné služby na trase Letiště Leoše Janáčka Ostrava – Letiště Vídeň a Letiště Mnichov, bude v rámci zadávacího řízení veřejné zakázky stanovena maximální výše kompenzace za provoz obou linek ze strany Moravskoslezského kraje na 7,8 milionu eur ročně, a to při 26 rotacích týdně.
Krajští radní schválili také upravenou strategii rozvoje letiště a
udělali tak další krok ke spolupráci Moravskoslezského kraje a státu na
připravované rekonstrukci přistávací dráhy. Analýza ukázala, že provoz a
další rozvoj mošnovského letiště je pro kraj přínosem a investice do
rekonstrukce dráhy se celospolečensky vyplatí.