Skutečně někdy stavíme zbytečně předimenzované a ne účelové stavby
Pane profesore, čas od času se objeví v novinách zpráva, že stavíme silnice a dálnice příliš draze. je otázka technologie, toho, kolik si firma řekne nebo to prostě jinak neumíme?
Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.
Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)
Odpověď
07.02.2013 15:42:36 - prof. Ing. Václav Cempírek, Ph.D.
Nejsem odborník na dopravní stavby, ale
protože se zabývám technologií, řízením a logistikou v dopravě, pokusím se Vám
stručně odpovědět. Fakulta dopravní ČVUT v Praze prováděla srovnání nákladovosti
na výstavbu jednoho kilometru dálnic a rychlostních silnic v ČR a ve vybraných
zemích. Z uvedené studie byl závěr, že ceny jsou obdobné. Myslím si, že by bylo
nutné ohodnotit vstupy, u kterých mohou být velké rozdíly jako např. v osobních
nákladech stavebních pracovníků, nakupovaných službách a stavebních komponentech
resp. dílů. Jistě by bylo zajímavé přistoupit, jako je obvyklé ve vyspělých
zemích, na kalkulační vzorce, podle kterých by byla snadná kontrola čerpání
finančních prostředků na výstavbu.Správně vidíte problém v technologickém řešení resp. konstrukčním řešení staveb, kde stavíme zbytečně předimenzované a ne účelové stavby. Např. předimenzovaná křižovatka R35 a R43 u Opatovic nad Labem, nic takového nenajdete v SRN, kde intenzita provozu je vyšší než u nás a křížení komunikací je jednoúrovňové. Jistě diskutabilní jsou protihlukové stěny v místech, kde nemusí být atd.