Jak ale nakonec veškerá ta okázalá pozornost většinou skončí, ukazuje příběh známé nehody u Nažidel.
Havárie autobusu u Nažidel patří k nejtragičtějším v našich dějinách vůbec. Bilance je dodnes děsivá. Dvacet obětí v jediném autobuse, který se v březnu roku 2003 vracel z lyžařského zájezdu do Alp.Většina mrtvých pochází z Karlovarska, šlo o členy a rodinné příslušníky tělovýchovné jednoty Slovan Karlovy Vary. Václav Haluška z Dalovic u Karlových Varů jel na lyžařský zájezd jen jako náhradník. Vůbec nejsmutnější je osud rodiny Pudilovy, která při nehodě přišla o dvě dcery a další dva příbuzné. Někteří pozůstalí se z tragédie nikdy nevzpamatovali a dodnes bojují o zadostiučinění.
Řidič bez oprávnění
Jedním z nich je i Karel Hart z Karlových Varů, který vzal kvůli smrti syna Viktora spravedlnost do svých rukou. Kauze masakru u Nažidel věnuje webové stránky, kde popisuje neuvěřitelnou anabázi, pocity beznaděje a téměř desetiletou bilanci soudních tahanic. Řidič Pavel Krbec dostal za zabití dvaceti lidí pouhých osm let, přičemž byl po pěti letech propuštěn. V okamžiku havárie řídil autobus podle svědků prý "jako prase“, jel 118 kilometrovou rychlostí. Když byl odsouzen, podle mnohých byl jeho trest příliš nízký, zbaběle se měsíc vyhýbal nástupu do vězení.
Nakonec pod tlakem veřejného mínění nastoupil do dohledové věznice, která je považována spíše za pionýrský tábor. Pozůstalí považují za skandální také skutečnost, že Krbec nikdy neprojevil dostatečnou lítost ani sebereflexi. Karel Hart upozorňuje na stěží uvěřitelný fakt, že řidič neměl profesní průkaz způsobilosti pro jízdu autobusem a dopustil se celé řady dalších vážných provinění.
Krutá spravedlnost
Spravedlnost, byť velmi krutá, zasáhla pouze v případě majitele cestovní kanceláře CK Vlna Chomutov, která zájezd smrti pořádala a nesla za něj tedy plnou odpovědnost. Dočkal se konce, jakoby opsaného z filmového scénáře. Před dvěma lety totiž zahynul při doprovodu klientů své cestovní kanceláře do rakouských Alp. „Věřím, že boží mlýny melou,“ říká Karel Hart a nevzdává svůj boj. Nyní dokonce svedl další bitvu, aby nemusel platit náklady exekuce proti Krbcovi, který mu dluží 200 tisíc korun jako odškodnění za smrt syna. Díky médiím nakonec exekutor přestal požadovat odměnu a náklady řízení.
Osm mrtvých - pouhý zlomek
Osm mrtvých z chorvatské nehody je pouhým zlomkem z množství lidí, co každý rok o prázdninách zahynou. Jenom loni na silnicích zemřelo 138 osob a 634 bylo těžce zraněno. V návaznosti na stále se opakující vážné nehody českých autobusů nás zajímalo, zda státní orgány připravují nějaká další opatření, aby došlo k jejich snížení. Mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák k tomu ParlamentnímListům.cz řekl:“.Domníváme se, že z naší strany existuje dostatečně přísný dohled a koná se řada dopravně bezpečnostních akcí, kde se kontroluje technický stav vozidel a plnění povinností a předpisů řidiči. Domnívám se, že rezervy existují právě na straně řidičů. Ti se musí bránit, aby je zaměstnavatelé nenutili porušovat předpisy. “
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Hana Čechová