Projekt desetiletí? Metro v Krkonoších. A cílová stanice tři kilometry od sjezdovky. Ano, slyšíte dobře

25.10.2021 16:32 | Zprávy

Před několika dny se opět rozproudila diskuse ohledně projektu s poetickým názvem „krkonošské metro“. To řeší dlouhodobě lidé z Dopravní fakulty ČVUT v Praze. Nápad, který vznikl před více než deseti lety, měl za cíl přicházet a zkoušet na naší železnici novou techniku, zejména zvýšení bezpečnosti, komunikační systémy a třeba také alternativní pohony pro železniční vozidla. Studenti zde měli uplatňovat nová technická řešení a nápady. ParlamentnímListům.cz to řekl muž obeznámený s uvedenými skutečnostmi.

Projekt desetiletí? Metro v Krkonoších. A cílová stanice tři kilometry od sjezdovky. Ano, slyšíte dobře
Foto: Tomáš A. Nový
Popisek: Špindlerův mlýn v zimě

Pro projekt byla zvolena konkrétní železniční trať z Martinic v Krkonoších do Rokytnice nad Jizerou. Známá místa pro většinu lyžařů v zemi.

Nad letitým projektem se však vznáší stále více otazníků. A to zejména v jeho smysluplnosti a životaschopnosti. Není tajemstvím, že ho nedávno odmítly i obce v okolí dráhy jako zcela nesmyslný a pro obyvatele a turistický rozvoj zcela nepotřebný. Trať je totiž z hlediska využitelnosti třeba pro lyžaře naprosto nevhodná. Důvod? Končí tři kilometry od nejbližšího lyžařského areálu…

Také záměr prodloužit trať až k vlekům se zdá nereálný, neboť náklady na výkupy pozemků a vlastní výstavbu by byly enormní. Obce argumentují i neúměrnými náklady na vybudování příslušné infrastruktury současné trati bez prodloužení. Zastávky, propustky, perony, ostrůvky a další stavby s potřebným stavebním povolením.

Velkým problémem jsou rovněž dostupná vozidla.

Nejdříve chtěla dopravní fakulta použít staré sovětské vozy z pražského metra. To se však ukázalo jako zcela nemyslitelné. Nyní jsou prosazovány takzvané vlakotramvaje. Bylo již zakoupeno několik vyřazených tramvají z Ostravy, které mají být upraveny na hybridní pohon, a má se s nimi začít po železniční trati jezdit s cestující veřejností.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tomáš A. Nový

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
plk. Ing. Zdeněk Nytra byl položen dotaz

změna kurzu

Dobrý den, chápu vás dobře, že vy nemáte problém s tím, když ODS ústy jejího předsedy dává nereálné sliby? V čem se ale pak lišíte od populistů, kterých je v parlamentu dost? Co se stalo s kdysi pragmatickou stranou, která hájila zájmy živnostníků a byla i racionální a často oprávněně kritická k EU,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Na resortu dopravy budí vášně jediná žena

15:55 Na resortu dopravy budí vášně jediná žena

„Jsme zaměstnanci Ministerstva dopravy a už nemůžeme nečinně přihlížet. Věřili jsme, že přinesete do…