Projekt desetiletí? Metro v Krkonoších. A cílová stanice tři kilometry od sjezdovky. Ano, slyšíte dobře

25.10.2021 16:32 | Zprávy

Před několika dny se opět rozproudila diskuse ohledně projektu s poetickým názvem „krkonošské metro“. To řeší dlouhodobě lidé z Dopravní fakulty ČVUT v Praze. Nápad, který vznikl před více než deseti lety, měl za cíl přicházet a zkoušet na naší železnici novou techniku, zejména zvýšení bezpečnosti, komunikační systémy a třeba také alternativní pohony pro železniční vozidla. Studenti zde měli uplatňovat nová technická řešení a nápady. ParlamentnímListům.cz to řekl muž obeznámený s uvedenými skutečnostmi.

Projekt desetiletí? Metro v Krkonoších. A cílová stanice tři kilometry od sjezdovky. Ano, slyšíte dobře
Foto: Tomáš A. Nový
Popisek: Špindlerův mlýn v zimě

Pro projekt byla zvolena konkrétní železniční trať z Martinic v Krkonoších do Rokytnice nad Jizerou. Známá místa pro většinu lyžařů v zemi.

Nad letitým projektem se však vznáší stále více otazníků. A to zejména v jeho smysluplnosti a životaschopnosti. Není tajemstvím, že ho nedávno odmítly i obce v okolí dráhy jako zcela nesmyslný a pro obyvatele a turistický rozvoj zcela nepotřebný. Trať je totiž z hlediska využitelnosti třeba pro lyžaře naprosto nevhodná. Důvod? Končí tři kilometry od nejbližšího lyžařského areálu…

Také záměr prodloužit trať až k vlekům se zdá nereálný, neboť náklady na výkupy pozemků a vlastní výstavbu by byly enormní. Obce argumentují i neúměrnými náklady na vybudování příslušné infrastruktury současné trati bez prodloužení. Zastávky, propustky, perony, ostrůvky a další stavby s potřebným stavebním povolením.

Velkým problémem jsou rovněž dostupná vozidla.

Nejdříve chtěla dopravní fakulta použít staré sovětské vozy z pražského metra. To se však ukázalo jako zcela nemyslitelné. Nyní jsou prosazovány takzvané vlakotramvaje. Bylo již zakoupeno několik vyřazených tramvají z Ostravy, které mají být upraveny na hybridní pohon, a má se s nimi začít po železniční trati jezdit s cestující veřejností.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tomáš A. Nový

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. et Mgr. Jakub Michálek byl položen dotaz

Fakt myslíte, že jsme na tom v oblasti digitalizace dobře?

A co třeba říkáte na to, že jsme v digitalizaci veřejné správy je Česko druhé nejhorší v EU? Zdroj: https://www.dvs.cz/clanek.asp?id=6995694 Nebo co říkáte na toto - https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-b2b-platit-prevodem-nestaci-digitalizace-ceske-ekonomiky-je-zalostne-pomala-261752?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Na resortu dopravy budí vášně jediná žena

15:55 Na resortu dopravy budí vášně jediná žena

„Jsme zaměstnanci Ministerstva dopravy a už nemůžeme nečinně přihlížet. Věřili jsme, že přinesete do…