Letos v létě se otevře další kus D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. Jde o 25 kilometrů dlouhý úsek, který uleví městům Planá nad Lužnicí a Soběslav, přes které jezdí denně desítky tisíc aut. Jenže základní problém s tranzitem nevyřeší. Ten zřejmě vyřešen ještě dlouho nebude. „Vše záleží na penězích, na výkupech pozemků. V současné době se připravuje stavba obchvatu kolem Českých Budějovic a trasy od Budějovic do Bošilce. Pokud se ještě letos podaří dovykoupit potřebné pozemky, pak by se mohlo začít s těmito úseky. Je to ale složitý proces,“ řekl pro ParlamentniListy.cz senátor za ODS, starosta Chýnova a předseda sdružení pro dostavbu D3 Pavel Eybert.
Snad se v následujícíh letech podaří dokončit jihočeskou část, doufá Eybert
Právě výkupy pozemků a další peníze od státu brzdí dostavbu 160 kilometrů dlouhé důležité spojnice, která má nejenom regionální a český, ale celoevropský význam. „Neviděl bych pozitivně snahy o to, aby se část dálnice financovala formou PPP projektem. Tedy, aby do něj vstupoval soukromý subjekt. Doufám, že se podaří v následujících letech dokončit alespoň tu jihočeskou část, na kterou naváže rychlostní silnice směrem na hranice s Rakouskem,“ věří Eybert.
Jenže sám je skeptický k tomu, kdy že to tak bude. Podle všeho ale dálnice nebude dokončena dříve než v roce 2030. Protože jsou ale stále spory o území směrem od Tábora na Prahu, není vůbec jasné, kdy tady se začne s další částí stavby. Největší "ťafku" dala celému projektu přední česká vědma Dagmar Kroužilová, ke které se chodí radit politici, soudci, advokáti či někteří umělci.
Kroužilová: Do dvaceti třiceti let dokončení stavby nečekejte
„Nechci nikoho strašit, ale mám za to, že ta dálnice hotová celá nikdy nebude. Nebo ne tedy v nejbližších desetiletích. Blokováno je to tam penězi a neschopností některých politiků dostatečně prosazovat tuto zásadní stavbu. Obávám se, že nejméně v dalších dvaceti třiceti letech nebude tato komunikace dokončena a budou s tím ještě velké potíže,“ míní Kroužilová, která třeba jasně předpověděla, že s určitostí se prezidentem ČR stane Miloš Zeman.
Dálnice D3 od Prahy na České Budějovice a dále v podobě rychlostní silnice by vyřešila nejen přetíženost s dopravou, ale i velmi nebezpečné úseky současné mezinárodní silnice E55. Například v pátek tomu bylo 10 let, kdy se u jihočeských Nažidel, nedaleko Dolního Dvořiště stala nejtragičtější autobusová havárie všech dob v Česku. U nehody neoplanu tehdy zahynulo celkem 19 lidí, dvacátý zemřel později na následky zranění. I když byly po tragédii sliby o tom, že silnice smrti se musí změnit, dodnes se nezměnilo nic a zůstalo jen u slibů politiků, ať už od těch nejvyšších, tak i u krajských. Nikdo za posledních deset let nedokázal nic s touto přetíženou silnici vedoucí na hranice nic udělat a od té doby se zde stalo mnoho nehod, některé byly i smrtelné.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radek Kraus