Související:
Asociace krajů nyní navrhuje financovat regionální železniční dopravu penězi ze spotřební daně. Stát by totiž měl snížit spotřební daň u maziv a paliv.
„Toto snížení by paradoxně mělo přinést zhruba pět miliard korun a chceme, aby pan ministr Dobeš zvážil, jestli z těchto pěti miliard, které by měly přibýt do rozpočtu ministerstva dopravy, pokud návrh projde, sanovat regionální dopravu. Je to poslanecká iniciativa a bude předložena na listopadové schůzi sněmovny," vysvětlil pro Český rozhlas hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec podstatu návrhu.
Navíc Asociace podle něj požaduje, aby vláda respektovala memorandum, které regionům zaručovalo 2,6 miliardy korun ročně po dobu deseti let. Memorandum, které s Asociací krajů uzavřel kabinet Jana Fischera, označil totiž před časem za neplatné ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) s tím, že stát není povinen regionální železniční dopravu platit. Z původně slíbených peněz chce v rámci škrtů ročně ukrojit 600 milionů.
Chovanec ve vysílání Radiožurnálu ovšem potvrdil, že pokud kabinet dohodu nedodrží, obrátí se asociace na soud. „Stále to platí, že se obrátíme na soud. Asociace krajů je kolektivní orgán a my jsme se v rámci předžalobních upomínek pokusili pana ministra i premiéra upozornit na to, že se připravujeme na případnou soudní při, kterou jsme připraveni dotáhnout do konce. Chceme se ale s panem ministrem Dobešem domluvit," dodal k tomu Chovanec.
Přinese chybějící peníze RegioJet?
Ministr bude také jednat s majitelem společnosti Student Agency Radimem Jančurou o možnosti převzetí rychlíkové přepravy na trati Praha-Brno-Břeclav. S nabídkou přišla společnost krátce po zahájení provozu vlaků RegioJet mezi Prahou a Ostravou. Jak rozhlas připomněl, Jančura nabízí, že bude provozovat spoje bez dotací a s nižším jízdným, než které požadují České dráhy.
„Pokud ministr opravdu hledá pro svůj resort peníze, tak si myslím, že ocení to, že nebude muset objednávat čili dotovat takzvané lukrativní tratě. Lukrativní proto, že prakticky na těch tratích dobrý dopravce je schopen fungovat bez dotací, takže si myslím, že nebude chtít objednávat čili dotovat vlaky, které by jiný dopravce v daleko větším standardu dokonce s nižším jízdným byl schopen operovat," řekl v této souvislosti rádiu Jančura.
Pokud by stát na Jančurovu nabídku kývl, ušetřil by podle majitele soukromé společnosti na dotacích pro České dráhy zhruba 100 milionů korun.
Čtěte:
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: olb