Stále křehkou koaliční jednotu narušili k překvapení mnohých i někteří svéhlaví členové K 23. Připomeňme, že Karlovy Vary řídí bolestně a složitě vytvořená koalice, sestavená z vítězné KOA, TOP 09, ODS a Klubu nezávislých. Proti nim stojí členové předchozích koaličních stran Alternativa a O co jim jde?!, kterou vystřídala ve vedení právě ODS. Další členy opozice tvoří ČSSD a KSČM.
Velká neznámá
Na rozdíl od předchozího volebního období, kdy město řídila suverénní koalice ČSSD a ODS, a její členové byli sešikováni ve vzácné jednotě, došlo k razantní změně. Nyní většinou nelze dopředu odhadnout, jak bude ten či onen zastupitel hlasovat. Na plno se to projevilo právě při posledním jednání zastupitelstva.
Se svými koaličními partnery si někteří členové dovolili nesouhlasit hned v několika bodech, přičemž tím nejkontroverznějším se stal návrh, aby město dohodou o narovnání odvrátilo hrozící soudní spor se společností Transfer Europe Information (TEI). Ta žádá po vedení Karlových Varů 146 milionů za zmařenou investici. Firma totiž měla na základě smlouvy s městem vybudovat systém tzv. dopravy v klidu, jehož součástí mělo být pět parkovacích domů. Magistrát však loni tendr zrušil, protože byl porušen koncesní zákon.
Největší tunel?
Například jindy velmi zdrženlivý Petr Masák (KNZ) se nechal slyšet, že za tu dobu, co je v zastupitelstvu, jde v případě smlouvy s TEI o „vůbec největší tunel“. Zatímco primátor Karlových Varů Petr Kulhánek se přiklonil k variantě, aby město neriskovalo soudní spor, v němž se TEI dožaduje vysokého odškodnění a vyplatilo firmě pouze 15 milionů korun na základě dohody o narovnání, Jaroslav Fujdiar (O co jim jde?!) tuto variantu razantně odmítl a trval na tom, aby se město bez obav pustilo do soudního sporu. „Ať se ukáže, kdo uzavíral pro město nevýhodné smlouvy,“ apeloval na zastupitele.
Jeho kolega Otmar Homolka zdůraznil, že firma TEI nedoložila žádné prokazatelné náklady, které jí měly údajně vzniknout: „Nelze dát peníze jenom proto, že na nás někdo udělá bu-bu-bu.“ Jiří Kotek (Alternativa) možnost jakékoliv dohody rovněž napadl a označil ji za vánoční dárek pro loupežníky. Martin Zeman, který jako člen bývalé koalice za ČSSD smlouvu s firmou TEI podpořil, navrhl, aby se s touto firmou jednalo o projektu dopravy v klidu dále. Obává se totiž, že v případě nového výběrového řízení se do něj již nikdo nepřihlásí.
Je to zlodějna
Ostrá diskuse byla velmi užitečná a ukázalo se, že někteří zastupitelé jsou již velmi opatrní a pečlivě zvažují, pro jaké usnesení zvednou ruku. Možnost finančního narovnání s TEI nakonec odsouhlasilo pouze 14 zastupitelů z celkového počtu 38, přičemž koalice disponuje většinou 23 hlasů. „Očekával jsem to, někteří kolegové z koalice dobře věděli, že je to zlodějna, a dobře to vědí i ti, kteří smlouvu podepsali,“ prozradil ParlamentnímListům.cz Jaroslav Fujdiar.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Hana Čechová