Je paradoxem, že dokončené úseky R6 řidičům spíše zrychlují cestu směrem na Cheb a nikoliv na opačnou stranu. Léta budovaná komunikace totiž nevede až do hlavního města. Dostavba R6 směrem na Prahu je v nedohlednu, a navíc ty části, které se již podařilo dokončit, trpí vážnými nedostatky, u nás bohužel nijak výjimečnými. Vozovka se na několika místech vlní a na jednom z mostů se dokonce objevily trhliny. Přes tyto závady byl v dubnu uveden do provozu celý úsek mezi Novým Sedlem a Sokolovem, měřící 7,5 kilometrů. Zůstává otázkou, jak dlouho bude fungovat, protože nutné opravy a s tím související uzavírky, jsou na spadnutí.
Zpoplatněný polotovar
Při nedávném zprovoznění dalších kilometrů R6 se tentokrát nekonaly žádné obvyklé slavnostní rituály s budovatelskými projevy a stříháním pásek. Z Prahy nikdo nedorazil a zástupci kraje se museli spokojit sami se sebou. Rozčilený hejtman Josef Novotný (ČSSD) si postěžoval: „Většinou, když Ředitelství silnic a dálnic ČR dokončilo některý z úseků R6 v Karlovarském kraji, slavnostní akcí zahajovalo jeho provoz. Nyní se otevírá poměrně dlouhý úsek této rychlostní silnice, ale bez slavnostního zprovoznění. Zdá se tedy, že asi není vše úplně v pořádku,“ uvedl hejtman Novotný
pro ParlamentníListy.cz.
Ministerstvo dopravy navíc oznámilo, že po otevření úseku z Nového Sedla do Sokolova bude od 18. dubna zpoplatněna jízda po celé komunikaci, vedoucí z Jenišova do Chebu, dálniční známkou. To se samozřejmě nikomu nelíbí, dálniční známky navíc nebylo možné minulý týden koupit, protože byly beznadějně vyprodány.
Odnikud nikam?
Zpoplatnění R6 doslova vytočilo předsednictvo Rady hospodářské a sociální dohody Karlovarského kraje. Ta dala patřičně najevo svůj nesouhlas: „Důrazně protestujeme proti zpoplatnění a považujeme jej za výsměch občanům našeho regionu a za nepokrytý projev arogance moci nynější vládní garnitury. K tomuto názoru nás vede především fakt,že zprovozňovaný úsek R6 není napojen na dálniční síť ČR.
V tomto ohledu tedy směřuje odnikud nikam. Po ohlášeném znovuzahájení výstavby dálnice D3 je Karlovarský kraj posledním krajem ČR bez dálničního spojení s hlavním městem. Navíc nelze očekávat, že vybrané peníze budou použity k výstavbě dalších úseků R6, protože na rok 2012 vyhradilo Ministerstvo dopravy ČR na další financování R6 směšných 50 milionů korun, konkrétně na výkupy pozemků a projekční práce pro trasu směrem na Prahu. V praxi to znamená zastavení výstavby R6,“ konstatuje prohlášení Rady a obrací se proto na občanskou veřejnost, poslance a senátory i na veřejnoprávní media s prosbou o podporu kroků, směřujících ke zrušení záměru zpoplatnit tento „polotovar“.
Zbytečné nářky
ParlamentníListy požádaly o stanovisko také ministerstvo dopravy. Zajímalo nás, proč se otevření nového úseku R6 nikdo nezúčastnil a proč je zpoplatněna komunikace s řadou závad. Mluvčí Martin Novák nám vysvětlil: „Ministr dopravy Pavel Dobeš doprovázel té době na na cestě po Balkánu premiéra Nečase. Co se zpoplatnění úseku týče, zástupci kraje dostali vyhlášku k posouzení a připomínkování a ani jednu nezaslali. Ozvali se, až když byla vyhláška dávno schválena. Současné nářky tedy bereme jako zbytečné.“
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Hana Čechová