Do České republiky, na Slovensko i do Maďarska proudí ruská ropa jižní větví ropovodu Družba díky tomu, že byla v loňském roce vyňata z embarga na ruskou ropu. Tyto tři státy by tak měly získávat konkurenční výhodu v regionu střední a východní Evropy. Aktuálně se však nejlevněji prodává litr benzínu v Polsku v přepočtu za 34,20 Kč, a to i proto, že Polsko má problém s odříznutím od ruské ropy kvůli jeho smlouvám se společnostmi Rosněfť a Tatněfť. V Maďarsku je aktuální průměrná cena benzínu 35,90, na Slovensku 36,20, v Česku 36,80, v Rakousku 37,80 a v Německu v přepočtu 43 korun a 70 haléřů.
O cenách pohonných hmot v Česku rozhodují tři hlavní faktory. „Jedním je pochopitelně cena ropy. Zatím nakupujeme ropu ropovodem Družba, protože nejsme přímořský stát a máme vyjednanou výjimku na dva roky. A ropa ropovodem Družba je zastropovaná na 60 dolarech, čili to je určitá výhoda, že cena ropy je nižší. Ale vozíme ropu i transalpským ropovodem TAL. A pak z Ingolstadtu do Kralup, což je ropa z různých destinací: z Ázerbájdžánu, Kazachstánu, Norska, Spojených států. Na tu je technologicky postavená rafinerie v Kralupech, kterou využíváme na její plnou kapacitu zhruba tří milionů tun,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz odborný mluvčí České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Václav Loula.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník