Jak se zdá, hlavním tématem prezidentského duelu Zeman – Schwarzenberg se staly Benešovy dekrety. Schwarzenberg totiž hovořil o odsunu Němců ve čtvrteční televizní předvolební debatě a na jeho poněkud sporné vysvětlení reagoval dokonce i nynější prezident Václav Klaus. „Nemohu Karlu Schwarzenbergovi výroky o dekretech prominout,“ řekl mimo jiné Klaus.
Zatímco debata na toto téma se tak proto ještě může pěkně přiostřit, pak placky, nebo-li buttony na podporu Schwarzenberga se v poslední době staly hitem. Žlutý odznak s nápisy „Karel for president" či „Volím Karla“ nosí totiž na sobě připnuty nejenom mladi lidé, ale třeba i politici. Někteří z nich si pak placičku s knížetem na klopu připíchli i ve čtvrtek ve sněmovně, kde se hlasovalo o nedůvěře vládě.
„Je pravdou, že Schwarzenbergova kampaň byla od počátku cílená na mladé lidi, tam spadají i obrázky a placky s čírem. To je pro mladé taková stylotvorná charakteristika, která ale kandidátovi dává nádech dynamičnosti. To ´něco´ proto dělá s těmi mladými lidmi divy. Samozřejmě ale, že pro volební výsledek jenom toto nestačí, neboť mladí lidé jsou nedisciplinovaní a k volbám nechodí,“ zauvažoval k tomuto tématu pro ParlamentníListy.cz sociolog a ředitel agentury STEM Jan Hartl.
Odezva na možnost zmobilizovat dění na sociálních sítích
„To, že byl volební tým Schwarzenberga schopný podchytit mnoho mladých lidí, byla patrně odezva i na to, že dokázali zmobilizovat také sociální sítě. Vše dohromady se pak zobrazilo ve výrazné emotivní odezvě, která kontrastovala s předchozí únavnou volbou. Otázka je, jestli něco takového – tedy emoce – se mohou stát znovu rychle zmobilizovatelné, neboť emoce dlouho nevydrží. Proto je tady velká otázka, jestli emocionální vzepětí se podaří udržet, anebo jestli se podaří zorchestrovat jiné vypětí i v ´koncovce´,“ zmínil dále Hartl.
Podle něj totiž ve druhém kole už nestačí podpora kolem dvaceti procent, je zapotřebí získat širší vrstvy obyvatelstva. „Ta největší vrstva obyvatelstva je ve středním a zralém věku a tam je otázka, jak dalece bude Schwarzenbergova kampaň schopna pootočit své ohnisko,“ zdůraznil k této myšlence sociolog.
Podpora se zvedla pomocí emotivní složky
„Výrazná podpora Schwarzenberga se rodila až tak čtyři dny před volbami, přičemž akcelerovala až v samotné koncovce. Víme to, protože jsme si dělali těsně před koncem prvního kola výzkumy. Vychází to koneckonců i z výzkumu, který dělal STEM/MARK pro Českou televizi. Tam se ukázalo, že se podpora pro Schwarzenberga zvedla za pomocí mobilizace emotivní složky pocitů. A to byl skutečně mohutný motivátor,“ pronesl dále.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Olga Böhmová