Stát versus miliardář Vítek. Jedna nula. Pachuť při převodech miliardových majetků Českých drah ale přetrvává

08.06.2016 9:01 | Zprávy

Řídící výbor Českých drah schválil v minulém týdnu dlouhodobě sledované převedení části majetku ČD na stát, respektive Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Výsledná cena tohoto majetku byla znaleckým posudkem stanovena na 3,31 miliardy korun. Proces prošel navzdory nabídce CPI Property Group, jejímž majitelem je miliardář Radovan Vítek. Jeho společnost přitom nabídla o téměř 700 milionů více. Nejen na tento nedostatek upozornil náměstek ministra obrany Jakub Landovský v dopise, který mají ParlamentníListy.cz k dispozici.

Stát versus miliardář Vítek. Jedna nula. Pachuť při převodech miliardových majetků Českých drah ale přetrvává
Foto: red
Popisek: ČD - logo

„S velkým uspokojením a radostí musím konstatovat, že se nám konečně podařilo dosáhnout posledního kroku v převodu nádraží. Myslím si, že je to velmi důležité rozhodnutí, kterým se ukončuje jedna část transformace Českých drah. Infrastruktura bude ve státním podniku SŽDC a České dráhy budou operátorem. Pomůže to i zvýšení ratingu Českých drah,“ uvedl k velké transakci ministr dopravy Dan Ťok.

Ne všichni ale jeho nadšený tón sdílejí. Jedním z nich byl minulý týden například náměstek ministra obrany Jakub Landovský. Ten v dopise, který má redakce k dispozici, sepsal hned několik bodů, jimiž by se podle jeho tvrzení měla příslušná místa zabývat. Dopis byl adresovaný Tomáši Čočkovi, předsedovi Řídícího výboru Českých drah, a Landovský jej poslal ještě před dokončením výše popsané transakce. Co přesně v něm uvádí?

Na téměř šesti hustě popsaných stránkách můžeme číst, že „není možné bez výhrady souhlasit s tím, že by realizace transakce skutečně byla způsobilá posílit pozici ČD, ať už z obchodního, konkurenčního, nebo strategického pohledu“. Landovský v této souvislosti apeluje na Čočka, aby bylo k dispozici výslovné ujištění představenstva Českých drah, že celý proces je v pořádku. Ještě pádnější argument, v dopisu označený jako třetí bod, se týká financí. ČD by prý měly vzít na vědomí, že se uskutečněním transakce vystavují riziku právních kroků činěných společností CPI Property Group. Ta totiž „projevila zájem o koupi předmětných nemovitých věcí a nabídla závazně kupní cenu ve výši 4 miliard korun, tedy částku o takřka 700 milionů vyšší“, konstatuje Landovský. Připomeňme, že cena majetku byla znaleckým posudkem stanovena na 3,31 miliardy korun.

„Tento krok je samozřejmě důležitý nejen pro dráhy samotné, ale také pro cestující. Nádraží, která jsou mnohdy kritizována, se začnou opravovat a my na tyto opravy budeme schopní využít evropské peníze. V nejbližších dvou letech by se mělo opravovat zhruba 60 budov, které modernizaci potřebují nejvíc,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Náměstek Landovský však vidí i rizika čistě strategického charakteru. Dráhy podle jeho slov mohou ztratit konkurenční výhodu na trhu železniční dopravy. Dojde prý rovněž ke změně postavení ČD, „které se z pozice vlastníka dostanou do pozice nájemce a budou povinny hradit SŽDC tržní nájemné“, píše se v dopise. Toto nájemné by samozřejmě bylo mnohem vyšší ve srovnání se současným stavem.

Výsledek celé transakce, tedy výsledek pozitivní, by si přitom ještě v únoru letošního roku sotva kdo představil. „Souhlas řídícího výboru je jen jedním z prvních kroků – transakci musí schválit dozorčí rada a představenstvo. A v obou orgánech sedí lidé, kteří se netají odporem k plánu. Zejména pak v pětičlenném představenstvu nejsou na jeho podmínky úplně shodné názory. Panují totiž obavy, že nádraží se prodávají příliš levně a že taková transakce může státní firmu poškodit,“ napsal tehdy iDNES.cz. „Zimní“ spekulace šly dokonce tak daleko, že server dále připustil: „Začíná se mluvit například o tom, že někteří členové představenstva před klíčovým jednáním onemocní, podobně jako to udělali při zásadních rozhodováních někteří členové dozorčí rady firmy.“

Bez zmínky rovněž nemůže zůstat vyjádření Odboru strategického kontrolingu ČD, ve kterém ředitelka odboru v písemném stanovisku pro předsedu představenstva a generálního ředitele z února letošního roku uvádí: „V případě nezajištění dofinancování vyčíslených, zvýšených ekonomicky oprávněných nákladů jednotlivých objednatelů, je riziko dopadu do hospodářského výsledku ČD ve výši 300–350 milionů korun ročně.“

Vliv této transakce by navíc mohl mít dopad taktéž na kraje a jejich hospodaření, což nám uvedl dobře informovaný zdroj, který se dopravní problematikou na železnici dlouhodobě zabývá. „Na březnovém zasedání dopravní komise Asociace krajů v Trojanovicích v Beskydech bylo Ferancem (Milan Feranec, předseda oblastní organizace ANO Olomouc a předseda dozorčí rady ČD, pozn. red.) sděleno, že na kraje tato plánovaná transakce nebude mít žádný dopad,“ sdělil náš zdroj.

Předseda dopravní komise Asociace krajů Daniel Havlík tuto informaci potvrdil. „Panem náměstkem Ferancem bylo před cca 40 lidmi veřejně sděleno, že dopad na hospodaření krajů to bude mít neutrální. Nicméně existuje analýza, kterou si nechalo zpracovat MD od Price Waterhouse Coopers, a v té se uvádí, že převod nádraží by mohl mít dopad na hospodaření krajů v zátěži ve výši až 400 milionů korun za tři roky. Proto trváme na zakomponování tohoto bodu o neutrálním finančním dopadu na kraje do veřejnoprávních smluv mezi MD a Asociací krajů. V případě, že by došlo následkem převodu nádraží ke zhoršení situace, respektive ke zvýšení finanční zátěže krajů, budeme vyžadovat tyto finance po MD,“ řekl ParlamentnímListům.cz.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tomáš A. Nový

Mgr. Adéla Šípová byl položen dotaz

předseda

Dobrý den, co vím, tak Vy jste Hřiba za předsedu nechtěla. Je nějaká možnost, jak ho můžete ve straně odvolat? Nemyslíte, že ji svými skandály, ale i neschopností řešit problémy s dopravou v Praze jen poškozuje? A nemyslíte, že to, že už není předsedou Bartoš může mít pro stranu fatální důsledky? On...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zrušení koncertu klavírní legendy smrdí politikou. Církev žehnala Prague Pride

14:25 Zrušení koncertu klavírní legendy smrdí politikou. Církev žehnala Prague Pride

Tříkrálový klavírní koncert české legendy jako politická akce? Podle Českobratrské církve evangelick…