Tip 1: Čistota základ úspěchu
Nejčastější chybou při fotografování bývá nevhodně zvolené pozadí. Většinou se můžeme setkat s příliš strukturovaným až rušivým pozadím, na kterém potom nemá objekt šanci vyniknout. Pozadí proto volte jednolité, v ideálním případě ve světlých odstínech. Velkou službu také udělá kout velké, čistě bílé místnosti. Dalším praktickým pomocníkem může být fotografický stůl anebo takzvané nekonečné pozadí, které umožňuje fotografovat s dostatečným odstupem, a od nějž navíc odpíchnete objekt od okolí. Pro nekonečné pozadí je ideální si pořídit papír nebo látku v rolích, které upevníte ke stropu a poté odmotáváte dle potřeby. „Většina začátečníků často zapomíná na čistotu produktu, což je však u produktové fotografie základ úspěchu,“ upozorňuje Jan Vojtek, fotograf ze společnosti PhotoRobot. „Pro manipulaci s výrobky je dobré pořídit si lehké bavlněné rukavice, které zamezí ulpívání otisků prstů. Vhodné je také používat čistící hadřík typu švédská utěrka,“ doplňuje Vojtek.
Tip 2: Světla není nikdy dost
Při fotografování se nebojte snímek mírně přeexponovat, aby nebyl příliš tmavý. Ve většině případů postačí expozici korigovat o +2/3 až +1 EV. V takovém případě se totiž hezky rozsvítí bílé pozadí. Vyhněte se raději přirozenému osvětlení, které vám nezajistí stále stejné světelné podmínky a tím pádem ani stejné výsledky. Použití umělého osvětlení je mnohem lepší volbou. V takovém případě postačí i dva výkonnější reflektory anebo externí blesk, který odráží světlo od stropu. K prokreslení struktury předmětu a k eliminaci nehezkých a tvrdých odlesků je dobré používat difúzní stan. Ten zajistí rozptýlené a měkké světlo s neostrými stíny, ať už svítíte čímkoliv. Velmi praktickým doplňkem je také odrazná deska, kterou si můžete pořídit v různých velikostech. Díky ní nasměrujete světlo tam, kam opravdu potřebujete.
Tip 3: Soustřeďte se na detaily
Každá fotografie potřebuje alespoň minimální zásah a úpravu v počítači. Zde platí jednoduché pravidlo, čím lepší jsou zdrojové fotografie, tím méně úprav bude třeba. Při focení proto nezapomínejte nechat kolem objektu dostatek volného místa a netlačte předměty ke krajům snímku, abyste mohli například srovnat jeho náklon. Velice důležitý je také úhel záběru. Vzhledem k tomu, že je produktová fotografie v podstatě popisnou disciplínou, budete volit spíše celkové záběry s dostatečným odstupem a větší hloubkou ostrosti, aby byl předmět celý proostřený. „Pokud je na výrobku nějaký zajímavý prvek, nebojte se udělat větší detail. Ten totiž fotografii také prodává. Například detail ostří nože anebo části hodinek bude zajímavý sám o sobě,“ radí Jan Vojtek z PhotoRobotu s tím, že u takových snímků je třeba pracovat s malou hloubkou ostrosti.
Tip 4: Pozor na ploché fotky
Nejen video nahrávka, ale i fotografie by měla mít hloubku a přenášet na diváka dojem prostoru. Je zřejmé, že u produktů je primárním úkolem udělat popisný snímek, nicméně i ten může být zajímavý. Snažte se proto vyhnout fotografování pouze zepředu a zboku, využívejte i perspektivy. V ideálním případě používejte takzvaný tříčtvrteční pohled, kdy stojíte přibližně v úhlu 45° vůči fotografovanému předmětu. Dobře funguje také mírný nadhled, s jehož pomocí ukážete na fotografii ještě více. Podhled naopak zdůrazní velikost. Nepoužívejte příliš krátká ohniska objektivu, protože mírně zkreslují vnímání prostoru. Volte raději ohniska delší až portrétní, u nichž je jistota minimálního zkreslení a přirozeného podání perspektivy.
Tip 5: Informujte zákazníka
Každý snímek se obvykle neobejde bez úpravy kontrastu a často také barvy. To lze zvládnout prakticky v jakémkoliv editoru. Pozor byste si však měli dát na správnou barevnost, která bývá ovlivněna nastavením vyvážení bílé. Přestože automatika pracuje obvykle spolehlivě, ve specifických situacích může být nastavení bílé barvy ruční. Každá fotografie může mít navíc vložený popisek, který se zobrazuje jednak v e-shopu, a jednak jej využívají zrakově postižení při automatickém čtení obsahu. Takový popisek může navíc usnadnit i vyhledávání vhodného obrázku. „Dobře zvládnout produktovou fotografii není zcela jednoduchý úkol a už vůbec to není úkol časově nenáročný. Nejen proto je vhodné si při větším množství produktů celý proces standardizovat, aby byl co nejefektivnější,“ dodává Jan Vojtek z PhotoRobotu.
V takových případech je velkým pomocníkem zařízení PhotoRobot, které zvládne jak klasickou dvojrozměrnou, tak tzv. rotační (360° a 3D) produktovou fotografii. Zdrojové snímky přitom pořídí do dvou minut. Jedná se o individualizovanou sestavu robotických prvků ovládaných počítačem, která dokáže automatizovaně pořídit technicky dokonalé snímky, včetně 3D fotografie a 360° animace. Tu je následně možné snadno umístit na web nebo CD či USB disk. Jedná se proto o ideální řešení pro e-shopy, které často potřebují nafotit větší množství produktů. V současné době není na trhu komplexnější systém pro produktovou fotografii.
O společnosti improtech a projektu PhotoRobot
Společnost improtech s.r.o., která stojí za projektem PhotoRobot se zaměřuje především na automatizaci a robotizaci v oblasti pořizování obrazových dat, zejména pak fotografie. V rámci projektu nabízí ucelené řešení pro produktovou fotografii a krátké animace. Hlavním cílem společnosti je poskytnout svým zákazníkům nástroj pro perfektní produktovou fotografii v inovované podobě.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva