1) Jak vybrat zájezd, abychom se nedostali do potíží a nepřišli o svoje peníze?
Při výběru zájezdu u cestovní kanceláře nebo agentury by měl klient jako první vždy žádat předložení certifikátu pojišťovny o pojištění cestovní kanceláře (organizátora zájezdu) proti úpadku. Jen tak budou zákazníkovy peníze chráněny. Cestovní kanceláře mají tento certifikát běžně vyvěšen na viditelném místě a zveřejněn na webových stránkách, rovněž tak při nákupu přes internetového prodejce je klient informován, jaká CK zájezd pořádá a zda je pojištěna dle zákona.
Když si klient koupí zájezd u subjektu, který je pojištěn proti úpadku (což musí být ze zákona pouze cestovní kanceláře), nemusí se obávat, že by v případě krachu CK zůstal v zahraničí bez pomoci. V případě úpadku CK se o klienta ze zákona musí postarat příslušná pojišťovna. Pojišťovna rovněž vrátí peníze zákazníkům zkrachovalé CK za nerealizované zájezdy. Zásadně proto doporučujeme, aby veřejnost kupovala zájezdy pouze u pojištěných subjektů, které se mohou prokázat platným certifikátem pojištění od pojišťovny!
Vloni se dostalo do finančních problémů, které způsobily úpadek, celkem 8 cestovních kanceláří. Nicméně ve většině případů se úpadky týkaly cestovních kanceláří bez historie prodeje zájezdů, podnikající v cestovním ruchu velmi krátkou dobu, tedy bez nutných zkušeností a především dostatečného rezervního kapitálu. Proto doporučujeme vybírat zájezdy u prověřených cestovních kanceláří, s dlouholetou tradicí prodeje zájezdů.
Úpadek může nastat u subjektů v jakémkoliv oboru, nevyhne se tedy ani cestovnímu ruchu. Nicméně v případě úpadku cestovní kanceláře je zákonem stanovena vysoká ochrana spotřebitele. Česká republika se řadí mezi země EU s vůbec nejvyšší ochranou spotřebitele proti úpadku cestovní kanceláře. Ve srovnání s celkovým počtem cestovních kanceláří aktuálně působících na českém trhu se jedná pouze o necelé jedno procento krachujících subjektů.
V České republice však stále podnikají a nelegálně organizují zájezdy nepojištěné subjekty (např. sportovní kluby, jazykové školy, zájmová sdružení atd.). Tyto subjekty nabízí jazykové pobyty v zahraničí, ozdravné pobyty u moře apod., aniž by byl spotřebitel chráněn formou záruky v případě úpadku organizátora zájezdu. Mnohé z těchto subjektů mají i vlastní katalogy zájezdů či vydávají reklamní letáky, kterými jsou pak velice těžko k rozeznání od legálně podnikajících cestovních kanceláří. V těchto případech ale klient chráněn proti úpadku není a mohou v případě insolvence subjektu či nespokojenosti se službami nastat klientovi značné problémy.
Poznámka: Zájezdem se podle českého zákona rozumí kombinace 2 a více služeb přesahujících 24 hodin (např. koupě letenky nebo jen ubytování není zájezdem, proto prodejce nemusí být pojištěn proti úpadku). Cestovní agentura ze zákona nemusí být pojištěna proti úpadku, neboť pouze zprostředkovává prodej zájezdu a nenese odpovědnost za poskytnuté služby v rámci zájezdu.
2) Co má obsahovat cestovní smlouva, kterou klient podepisuje při nákupu zájezdu?
Kromě označení obou smluvních stran tzn. klienta a cestovní kanceláře, označení místa pobytu, zda-li je či není na místě doprava apod. doporučujeme, aby si klient nechal do smlouvy specifikovat všechny důležité a zaplacené požadavky na zájezd (včetně např. zda-li má být zajištěn pokoj s výhledem na moře, jak daleko má být pláž od hotelu, služby animátora, dětské bazény apod). Klient se pak vyhne případnům dohadům, zda některé požadavky byly slíbeny ústně či nikoliv. Tyto požadavky mohou být konkrétně vypsány či zaneseny ve smlouvě formou odkazu na stránku v katalogu CK. Klient by se rozhodně neměl bát požádat o doplnění cestovní smlouvy o stěžejní požadavky na zájezd.
3) Jak zájezd reklamovat? Co dělat, když nebyly poskytnuty služby uvedené v cestovní smlouvě a za které bylo zaplaceno?
Nesplní-li cestovní kancelář své povinnosti vyplývající z cestovní smlouvy řádně a včas, musí zákazník uplatnit své právo u cestovní kanceláře bez zbytečného odkladu, nejpozději do 3 měsíců od skončení zájezdu, jinak právo zaniká. Doporučujeme podat písemnou reklamaci, případně doplněnou reklamačním protokolem z místa pobytu potvrzeným delegátem či hotelem, a fotografiemi dokládajícími reklamovaný stav a to do cestovní kanceláře či do cestovní agentury, která reklamaci postoupí cestovní kanceláři. Cestovní kancelář má lhůtu 30 kalendářních dní pro vyřízení této reklamace, pokud se se zákazníkem nedohodne jinak.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva