AMSP: Čtyřicet procent firem má problém získat úvěr bez záruky

25.03.2024 19:15 | Tisková zpráva

Získání úvěru bez záruky Národní rozvojové banky (NRB) považuje za významnou překážku 40 % českých firem. Nejčastěji to jako problém vnímají střední firmy s?50 až 249 zaměstnanci, které podnikají v?oblasti průmyslu a výroby. Vyplývá to z?průzkumu agentury IPSOS pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR).

AMSP: Čtyřicet procent firem má problém získat úvěr bez záruky
Foto: amsp.cz
Popisek: Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR

„Je to logické, protože situace na trhu je nyní velmi nepřehledná a těžko předvídatelná. Jedním z důvodů je i to, že ekonomika zemí, na kterých jsme jako exportní ekonomika závislí, nemá aktuálně prorůstové vyhlídky. Banky jsou tedy opatrné,“ říká Josef Jaroš, předseda představenstva AMSP ČR.

Přes 90 procent dotázaných společností, které v minulosti využily záruky NRB, je hodnotí jako důležitou podporu ve složité finanční situaci. Nejčastěji šlo o podniky s 50 až 249 zaměstnanci v odvětí výroby a průmyslu.

Záruku NRB v kombinaci s úvěrem od běžné banky využilo přes 40 procent firem

Kombinace záruky a úvěru v běžné bance nabývá velmi na významu v obtížných letech, kdy podnik nemá možnost krýt financování úvěru běžným způsobem, například majetkem, zásobami apod. Jde tedy o velice rozumný nástroj, který využívají hlavně střední firmy z oblasti obchodu, kterých bylo víc než 55 procent.

Naopak ve službách tuto kombinaci využila pouze pětina firem. To ale vychází zejména z toho, že obchodní podniky a částečně i výrobní firmy mají největší část peněz vázanou ve skladových zásobách, na rozdíl od sektoru služeb. Společnosti se zároveň obávají, že dostupnost záruk se teď sníží.

Přes 80 procent záruk bylo do 30 milionů korun

Většina využitých záruk se pohybovala v rozmezí 1 až 30 milionů korun. Vyšší objem záruk využívaly firmy ze sféry obchodu, naopak společnosti, podnikající ve službách, využívaly výrazně nižší objemy záruk.

graf

„Zde je jasně vidět, že obchod má z principu podnikání větší obraty než výroba, a marži často tvoří jen na prodaném zboží. Proto se tu projevuje vysoká potřeba záruky ve větších objemech, kdy 27 procent záruk bylo mezi 10 a 30 miliony korun,“ doplňuje Josef Jaroš.

Více než polovina středních podniků, především z výrobního sektoru, uvažuje o využití záruky spíš na nové investice. Při současné nestabilitě trhu, která se týká právě zejména výrobního sektoru, je záruka Národní rozvojové banky (NRB) jednou z mála možností, jak investici realizovat. Na druhou stranu, i přes aktuální situaci na trhu, až polovina výrobních podniků považuje za snazší získat úvěr nyní než v loňském roce. Jde hlavně o střední firmy a také ty, které už záruky využily.

AMSP ČR sdružuje od roku 2001 na otevřené, nepolitické platformě malé a střední podniky, živnostníky i spolky. Je hlavním reprezentantem nejširšího podnikatelského segmentu v ČR, vedle legislativy, exportu, inovací, vzdělávání a financování MSP se zaměřuje na rodinné firmy, řemeslníky, začínající podnikatele, lokální producenty a pěstitele, malé obchodní a gastro provozovny, podnikatele 55+, ženy v podnikání a podnikatele na venkově. Více informací najdete ZDE.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Patrik Nacher byl položen dotaz

Odvolání Hřiba

Pane Nachere, nemyslíte, že už je opravdu na čase odvolat Hřiba? Sice jste v opozici, ale podle mě by se k vám přidal i někdo z koalice, a pokud ne, tak se jen potvrdí, že takovým lidem jde jen o korýtko, protože je více než jasné, že je Hřib totálně nekompetentní a navíc nedůvěryhodný a dost možná ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Česká televize: Pět nových pořadů, pět různých pohledů

20:16 Česká televize: Pět nových pořadů, pět různých pohledů

Od 13. ledna 2025 rozšíří Česká televize své publicistické portfolio o pět nových pořadů. Tři z nich…