Většina firem přitom nevyužívají k podpoře svých inovací daňových odpočtů, které se do budoucnosti nabízejí jako klíčové nástroje podpory. Zavádění nových technologií na bázi 4.0 vnímají malé firmy zejména ve vazbě na vyšší elektronizaci vztahů se státem, zaměstnanci a obchodními partnery. Vyplývá to z průzkumu stavu inovací v podnikatelském sektoru provedeném Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) a České spořitelny (ČS).
Evropská komise (EK) v posledním srovnání inovační výkonnosti jednotlivých zemí zařadila Českou republiku na 17. místo, což nás řadí mezi střední, tzv. umírněné inovátory. Oproti roku 2010 poklesnul náš celkový inovační výkon o 3,5 %. Dobrou zprávou naopak je, že roste inovační výkonnost podnikatelského sektoru. Podle Českého statistického úřadu (ČSÚ), který v červnu zveřejnil publikaci mapující inovační aktivity českých podniků, je hlavní příčinou růstového trendu vyšší intenzita inovačního úsilí malých podniků. Červencový průzkum AMSP ČR a ČS proto na vzorku 401 firem zmapoval inovační potenciál malých a středních podniků.
Z průzkumu vyplývá, že více jak 2/3 oslovených firem průběžně nebo příležitostně inovují, převažují inovace procesní, nicméně téměř 40 % podnikatelů se hlásí k inovacím produktovým, tedy finančně náročným inovacím spojeným s vývojem nových výrobků příp. nabídkou nových služeb. Hlavním cílem 51 % inovujících firem je zvýšení tržeb nebo přidané hodnoty, třetina míří ke zvýšení konkurenceschopnosti a pouze 4 % podniků sledují investicí do inovací získání patentů a tím zvýšení hodnoty podniku. Tím se podstatně lišíme od zahraničních subjektů, na což mj. i upozorňuje EK, která mezi slabiny našeho inovačního prostředí zařadila přístup k duševnímu vlastnictví.
Odborná literatura, konkurence, výstavy, ale i vlastní výzkum jsou hlavním zdrojem inovativních počinů, do kterých jde v průměru 10,2 % investic z celkového obratu, což je o 20 % více než před pěti lety. 57 % firem využívá pro investice do inovací zdrojů z EU a rakticky stejné množství podnikatelů využívá bankovních úvěrů. Pro financování investic volí firmy nejčastěji Komerční banku, Českou spořitelnu a Československou obchodní banku.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva