„Poptávka škol po sociálních pedagozích je velká a stále roste. Jejich většímu nasazení brání skutečnost, že je tato pozice podporována ministerstvem školství pouze v rámci operačních programů. Potřebujeme sociálního pedagoga v zákoně o pedagogických pracovnících s jasně definovanou náplní práce v návazné legislativě,“ vysvětluje předseda Asociace sociálních pedagogů Jiří Daněk.
„Sociální pedagog ve škole je specificky vzdělaný odborník, který se zaměřuje na práci s žáky. Jeho náplň práce zahrnuje např. programy zlepšující klima školy, včasnou detekci sociálně znevýhodněných žáků, cílené intervence i individuální konzultační činnost s cílem minimalizovat nepříznivé dopady sociokulturního znevýhodnění na vzdělávací dráhu žáka. Včasná intervence sociálního pedagoga a spolupráce s rodinou prokazatelně snižují školní neúspěšnost žáka, zabraňují předčasnému ukončení studia, minimalizují záškoláctví a snižují vznik výchovných problémů a rizikového chování žáků,“ uvádí zástupci asociací mimo jiné v otevřeném dopisu.
„Máme praktické zkušenosti s desítkami sociálních pracovníků, kteří na školách působí přes 30 let. Máme studie, které jejich přínos jednoznačně prokazují. Je nejvyšší čas, abychom z nich legislativně „udělali“ pedagogické pracovníky se vším všudy. Tedy i s nárokem na patřičné finanční ohodnocení, řádnou dovolenou či studijní volno,“ dodává předseda Asociace vzdělavatelů v sociální pedagogice Jakub Hladík.
Zřízení zákonné pozice sociálního pedagoga dlouhodobě podporují i organizace, které se zabývají preventivní podporou rodin či problematikou znevýhodněných či jinak ohrožených dětí.
„V posledních letech se situace rodin zhoršuje. To má přímý dopad na děti, jejich studijní úspěchy, problémové nebo rizikového chování a jejich fungování v kolektivu. Nejde přitom jen o sociální a ekonomické hledisko. Jde i o rodiny, kde probíhá konfliktní rozvod, o děti ve střídavé či náhradní péči nebo děti s cizojazyčným zázemím. Ve všech těchto případech má sociální pedagog uplatnění,“ vysvětluje ředitelka Nadace Sirius Dana Lipová.
Asociace zastupující sociální pedagogy se proto ve spolupráci s dalšími odborníky obrací na ministra školství a vyzývají jej k jednání. V otevřeném dopise nabízí analýzy a studie, které prokazují přínosnost sociálních pedagogů ve školách. Ministerstvo totiž připravilo novelu zákona o pedagogických pracovnících, která se sociálními pedagogy opět nepočítá.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva