ASORKD: Odborné organizace vyzvaly ministra kultury k zákazu vývozu Slovanské epopeje

06.09.2016 13:29 | Zprávy

Vyzýváme ministra kultury Daniela Hermana k zákazu vývozu Slovanské epopeje do zahraničí.

ASORKD: Odborné organizace vyzvaly ministra kultury k zákazu vývozu Slovanské epopeje
Foto: red
Popisek: Slovanská epopej v Praze

Před třemi týdny vlastník, kterým je hl. m .Praha, požádal MKČR o povolení k vývozu za účelem několikaleté nepřetržité výstavy v Číně, Japonsku, Jižní Koreji a USA.

Před čtrnácti dny jsme se společně s akad. mal. Zuzanou Polákovou a prof. Karlem Strettim setkali s radním pro kulturu Janem Wolfem. Seznámili jsme jej s riziky, která převoz a výstava v Asii přinese. Zároveň jsme vyzvali ICOMOS, aby se k tématu vyjádřil.

Stejně jako my, i ICOMOS, v jehož řídícím orgánu zasedá ministrův náměstek V. Ouroda varuje před souhlasem k vývozu!

Součástí dopisu je i obrazový materiál, ze kterého jsou zřejmé defekty na malbách. Není pravdou to, co tvrdí vlastník, tedy, že obrazy jsou v dobrém stavu. Obrazy nejsou v pořádku. Jsou poškozeny barevné vrsty, jsou viditelné restaurátorské retuše, obrazy jsou poškozeny i manipulací (sedřená barva), které jsou z fotek zřejmé.

Další informace najdete ZDE

Dopis ministrovi kultury

V Praze 31. srpna 2016

Věc: Žádost o nepovolení vývozu Slovanské epopeje do zahraničí

Vážený pane ministře,

obracíme se na Vás s naléhavým apelem ve věci možného povolení vývozu malířských děl, které jsou v souboru nazývaném Slovanská epopej.

Minulý týden jsme se osobně setkali s radním pro kulturu hl. m. Prahy panem Janem Wolfem, Vaším poradcem. Z našeho odborného hlediska jsme jej seznámili s riziky, která jsou spojena s vývozem a vystavováním těchto děl v zahraničí.

Je třeba upozornit, že v současné době na světě neexistuje způsob, jak takto rozměrná díla přepravovat v plně klimatizovaném prostředí. Transportní bedny, ve kterých bude Slovanská epopej přepravována, jsou z nevhodného materiálu, obsahující ftaláty, proto je zakázán v depozitářích. Velkým rizikem by se stala pro rozměrná díla samotná letecká přeprava, kdy budou díla vystavena velkým výkyvům teplot. Další obrovský teplotní šok znamená přemístění ze středoevropského do asijského prostředí. Galerie v Asii nejsou většinou orientované na malbu a už vůbec ne na specifika malby 19. století či první poloviny 20. století střední Evropy. Tyto galerie jsou koncipované pro tamní umělecká díla zcela odlišných materiálů (kámen, terakota, porcelán, papír, hedvábí apod.).

Tento největší malířský soubor světa jistě vyvolá v Asii velký zájem veřejnosti. Proudy diváků ovlivní bezpečnou křivku teploty a vlhkosti vzduchu výstavních prostor. A zcela logicky lze očekávat, že čím více návštěvníků, tím větší pravděpodobnost těchto negativních vlivů. Monitorování výskytu plísňových spór v ovzduší takového prostředí je nemožné, tzn. neprokazatelné, nedoložitelné, že k „nákaze“ logicky došlo právě v tomto prostředí. Náhrady škody jsou tudíž nevymahatelné a umělecké dílo je neodstranitelně poškozeno.

Nechceme Vás zatěžovat odbornými argumenty, ale chceme Vás touto cestou upozornit, že památková asociace ASORKD není jedinou organizací, která vyjadřuje zásadní nesouhlas s uvažovaným vývozem díla do zahraničí. Další organizací je Český národní komitét ICOMOS, jehož viceprezidentem je i Váš náměstek Ing. Vlastislav Ouroda, Ph.D. Další organizací nesouhlasící s vývozem díla je Akademie výtvarných umění v Praze. Z odborných posudků vyzdvihujeme vyjádření k podložce díla, plachtám z konopí od paní Ludmily Kaprasové, přední znalkyně na restaurování textilu s mezinárodním renomé, držitelky ocenění výstav: EXPO v Montrealu, v Bruselu či Erfurtu. Akad. mal. Ludmila Kaprasová je držitelkou Státní bavorské ceny a držitelkou medaile města Lyonu.

Vážený pane ministře, dovolujeme si Vás proto požádat, aby Ministerstvo kultury při svém rozhodování vzalo na zřetel nestranné odborné názory výše uvedených institucí a osobností.

Na závěr nám dovolte srovnání. Tak jako je pro Čínský národ součástí kulturního dědictví Terakotová armáda, tak je součástí našeho kulturního dědictví i Slovanská epopej. V únoru minulého roku byla zde v Praze k vidění výstava Terakotová armáda a první císař. Je nemyslitelné, aby Čínská vláda schválila vývoz originálních děl z této hrobky. Na výstavě tedy byly k vidění kopie soch.

Vydáním kladného stanoviska k vývozu Slovanské epopeje do zahraničí, by toto monumentální dílo světového významu bylo vystaveno obrovskému riziku poškození. Destrukční změny na tuto významnou kulturní památku naší země, by byly nevratné.

V úctě

Pavel Přemysl Ries
prezident asociace

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Slavnostní účtenková loterie

Paní Schillerová, nemyslíte si, že by bylo lepší, kdyby se zabývali zaměstnanci najati na účtenkovou loterii něčím užitečnějším? Nebo že bychom mohli za účtenkovou loterii ušetřit a tyto finance raději dát či rozdělit mezi pečovatelské domy na podporu důstojného stáří? Nemyslíte si, že by taková čás...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

AOPK ČR: 25 milionů na zabezpečení péče o ohrožené a handicapované živočichy

16:33 AOPK ČR: 25 milionů na zabezpečení péče o ohrožené a handicapované živočichy

Spouštíme výzvu pro příjem žádostí do Programu péče o krajinu, a to v podprogramu pro zabezpečení pé…