Ten zajistila ČVUT v Praze Fakulta dopravní ve spolupráci s Českými drahami a za finanční podpory Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Kurz probíhal od října 2016 do poloviny ledna 2017 a absolventi díky němu pronikli do složitého a komplexního systému železniční dopravy. I když byl kurz zaměřen na železniční laiky, zúčastnilo se ho také několik bývalých pracovníků dráhy, kteří se chtěli dozvědět něco z oblastí železnice, jimiž se sami nezabývali.
Kurz probíhal formou 13 přednášek a dvou exkurzí. Jeho obsah byl rovnoměrně rozdělen na čtyři bloky: historie železniční dopravy (zejména v ČR), organizace a plánování železniční dopravy (především osobní) – dopravní technologie, konstrukce železničních tratí a stanic a řízení železničního provozu.
V rámci exkurzí navštívili účastníci kurzu dvě pracoviště, na kterých se seznámili s řízením modelové i skutečné železnice. „Prvním z nich byl Dopravní sál Fakulty dopravní v Praze na Albertově s velkým modelovým kolejištěm, které je řízeno několika typy zabezpečovacího zařízení,“ popisuje garant kurzu a současně akademický pracovník Ústavu logistiky a managementu dopravy Fakulty dopravní na ČVUT Lukáš Týfa a doplňuje: „Ve spolupráci s Českými drahami jsme pak zajistili prohlídku skutečného zázemí železničního provozu. Účastníci kurzu se podívali na Odstavné nádraží jih v Praze, kde probíhá provozní ošetření a běžná údržba vybraných jednotek a vozů dálkové i příměstské dopravy ČD.“
K celkovému úspěšnému průběhu kurzu napomohla spolupráce s Českými drahami ještě před vlastním zahájením kurzu, když se podařilo zajistit propagaci otevření kurzu v magazínu pro cestující veřejnost ČD pro Vás. „České dráhy mají už řadu let stipendijní projekt ČéDés, zaměřený na podporu studia mladých lidí, kteří chtějí pracovat v oblasti železniční dopravy. Jsme proto rádi, že jsme měli příležitost podílet se také na kurzu pro starší posluchače, pro které byla železnice v řadě případů dosud zcela nepoznanou oblastí,“ uvedl ředitel Odboru projektů a mezinárodních vztahů ČD Roman Štěrba.
Plánovaná kapacita kurzu byla dvacet účastníků, ale z důvodu velkého zájmu byla postupně navyšována, až se počet zapsaných účastníků ustálil na 38. Podmínky pro získání osvědčení o absolvování kurzu splnilo 28 z nich. Vysoká účast na přednáškách i exkurzích je cenná nejen s ohledem na věk posluchačů, ale i kvůli dojíždění na každou přednášku nebo exkurzi z různých míst celé republiky. Na zdárném průběhu kurzu se podílely dva ústavy dopravní fakulty ČVUT – Ústav dopravních systémů a Ústav logistiky a managementu dopravy.
Z ohlasu účastníků vyplývá, že byli s kurzem spokojeni, což dokládají četné dotazy během přednášek a doplnění výkladu zkušenostmi a zážitky jednotlivých posluchačů kurzu. „Jako dítě jsem stávala nad hodonínským kolejištěm a nadšeně vbíhala do kouře z lokomotiv projíždějících vlaků. Milovala jsem »dřeváky« s okénky otvíranými na řemen i kolínské nádraží se zavěšenými truhlíky plnými pelargonií. Snad právě toto nostalgicko-romantické nastavení mě víc než technická představivost přivedlo na univerzitu třetího věku do kurzu Železniční doprava. A ačkoli jsem se nedozvěděla, jak dopadlo to nádraží, při jehož stavbě v »Tenkrát na západě« plácali Claudii Cardinalovou po zadku, ani kde mohu nastoupit do salónního kupé, v němž Hercule Poirot řešil záhadu Orient Expressu, nebyla jsem zklamaná. Kurz byl skvěle připraven a jeho program byl opravdu zajímavý,“ uzavřela jedna z absolventek kurzu.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva