Český tým tvořili zástupci 242. transportní a speciální letky 24. základny dopravního letectva s letos nově pořízeným letounem CASA C-295MW. Kromě nich se cvičení účastnili příslušníci transportních letectev Německa, Polska, Portugalska, Litvy, Norska a Španělska. Posádky a stovka pozemního personálu cvičila v prvním týdnu především základní úkoly v rámci jednotlivých letů, ve druhém se postupně zvyšovala náročnost úkolů.
Čelilo se tu vzdušným i pozemním hrozbám. Procvičovaly se lety v bojových formacích nebo bojová přiblížení a přistání na nezpevněné plochy s cílem rychlého dozásobení. Došlo i na souboj „o přežití“, jeden na jednoho se stíhačem. „Jde o situaci, ve které dopravní letoun plní nějaký úkol, například shozy materiálu. Přitom ho zaznamená stíhací letoun a snaží se ho sestřelit. Dopravní letoun pak musí manévrovat do doby, než přiletí záchrana. Jakmile je stíhací letoun odstraněn, pokračuje v zadaném úkolu,“ vysvětluje kapitán Petr Sedlák. Výcvik byl dále zaměřen třeba na výsadkové lety osob i shozů materiálu a nízké lety v horském terénu.
European Tactical Airlift Programme-Course (ETAP-C)
Cvičení vzniklo z iniciativy Evropské obranné agentury (EDA European Defence Agency) a uskutečnilo se pod odborným vedením ETAC (European Tactical Airlift Center). Cílem kurzů ETAP je poskytnout posádkám transportních letadel výcvik v taktickém létání a dosáhnout interoperability evropských vzdušných sil.
„Kurz ETAP-C garantuje vycvičenost našich jednotek a použitelnost v zahraničních operacích,“ uvádí kapitán letounu major Michal Javůrek a dodává: „Zároveň nám umožňuje výměnu zkušeností s ostatními národy a zlepšení spolupráce v dnešním mnohonárodnostním uskupení.“
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva