„Výcvik byl náročný. Vrtulníky platformy H-1 jsou klasické koncepce tzn. s jedním hlavním nosným rotorem a vyrovnávacím rotorem, čímž veškerá podobnost s vrtulníky řady Mi končí. Největší rozdíly jsou v moderním multifunkčním displeji (tzv. full glass cockpit), levotočivém nosném rotoru a ližinovém podvozku,“ popisuje podplukovník Marcel Kica, velitel výcvikové skupiny H-1. Po úvodní teoretické přípravě, kterou ukončily testy, následoval letecký výcvik. Nejprve na simulátoru (FTD – mimochodem stejný typ bude v nejbližších dnech dodán 22. základně vrtulníkového letectva), později ve vrtulníku.
Výcvik se zpočátku zaměřil na základní manévry a pokračoval lety podle přístrojů, ve skupině, v přízemních výškách, na přepravu nákladu v podvěsu a jeřábování. Vyvrcholením byly lety na střelbu na pozemní cíle kanonem a neřízenými raketami a také lety v noci s brýlemi pro noční vidění. Palubní technici si vyzkoušeli střelbu z dveří vrtulníku lafetovanými zbraněmi (minigun a 50 cal). Letovou část ukončilo přezkoušení, u nějž celá skupina uspěla a všichni piloti následně obdrželi certifikát PQM (Pilot Qualified in Model). Celkově každý pilot nalétal přibližně 80 hodin.
Výcvik se odehrával v Jižní Kalifornii. Převážně pak ve vzdušném prostoru Campu Pendleton a jeho přilehlém okolí s výjimkou čtrnáctidenního vyvedení na pouštní základnu El Centro nedaleko hranic s Mexikem. Kromě běžných letových situací vojáci trénovali například nouzové opuštění vrtulníku a přežití na vodní hladině v případě pádu do oceánu.
„Spolupráce s americkými kolegy byla na velmi vysoké úrovni, instruktoři dělali maximum pro předání všech svých znalostí a zkušeností našim pilotům v nadstandardním rozsahu. Při výcviku byl jejich přístup spíše na úrovni kolegů nikoliv učitel-žák, neboť si uvědomovali, že s létáním nezačínají, ale že se jedná o přeškolovací výcvik, který přizpůsobovali jejich potřebám,“ hodnotí Kica.
Největším přínosem výcviku v Campu Pendleton byl fakt, že probíhal přímo u největšího a nejzkušenějšího provozovatele platformy H-1 na světě. Po návratu na domovskou základnu budou piloti pokračovat ve výcviku s americkým mobilním výcvikovým týmem (MTT).
- Kvalifikace PQM v podmínkách USMC opravňuje piloty k převzetí vrtulníku od technické směny a provedení základního letu ve funkci velitele vrtulníku.
- Rozsahem se jednalo o základní část výcviku pilotů, který v totožné formě plní všichni piloti vrtulníků USMC u výcvikové letky HMLAT-303.
- Pokračující výcvik pak absolvují u svých bojových letek stejně tak, jako naši piloti.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva