Ještě donedávna platilo, chcete-li se stát vojenským pilotem, musíte tento obor vystudovat na Univerzitě obrany v Brně. Nyní vám stačí ukončené minimálně bakalářské vzdělání technického směru, ideálně v oboru pilot letadla. Dále potřebujete absolvovat teoretický kurz pilota dopravních letadel, známý pod zkratkou ATPL (Airline Transport Pilot Licence), což znamená, že nejste v létání úplnými „zelenáči“. Mít praktické zkušenosti s pilotováním samozřejmě zvyšuje šance na přijetí, stejně jako tělesná zdatnost či znalost anglického jazyka alespoň na úrovni B 1 (středně pokročilí). Důležitá je také zdravotní klasifikace – LA 2 (schopen letecké služby na všech typech podzvukových letadel). V současné době je možné stát se pilotem vrtulníku u 22. základny vrtulníkového letectva v Náměšti nad Oslavou a u 24. základny dopravního letectva v Praze – Kbelích.
Noví piloti mají šanci pilotovat vrtulníky Venom a Viper
V novém roce přivítal velitel 22. základny vrtulníkového letectva plukovník Rudolf Straka tři nové piloty, kteří byli touto kampaní osloveni a rozšířili řady vojenského létajícího personálu.
Nově příchozí jsou absolventy oboru profesionální pilot a oboru stavby letadel na Vysokém učení technickém v Brně. Jejich hlavním motivem pro vstup do armády byla touha pilotovat. „Odmalička jsem byl fascinován stíhačkami a šel jsem si za svým cílem, i když cesta ke splnění tohoto snu byla klikatější,“ svěřil se poručík Lukáš Novotný.
Nováčci museli nejprve projít výběrem pro přijetí do služebního poměru včetně důkladné lékařské prohlídky a absolvovat kurz základní přípravy ve Vyškově. V následujících měsících je čeká náročný výcvik, a to hlavně v Centru leteckého výcviku v Pardubicích, kde je pro ně připravena pořádná dávka teorie a výcviku na leteckých simulátorech, a poté už praktický letový výcvik na vrtulníku ENSTROM 480B v rozsahu 150 letových hodin. Teprve pak se bude rozhodovat, zda budou pokračovat jako piloti vrtulníků Mi-17 a 171Š nebo se stanou jedněmi z prvních pilotů nově pořizovaných vrtulníků.
Vrtulníková základna v Náměšti nad Oslavou má ve výzbroji dva typy vrtulníků – bitevní Mi-24V/35 a transportní Mi-171Š. Zatímco s typem Mi-171Š se počítá i do budoucna a jsou průběžně modernizovány, v roce 2023 by měl skončit provoz Mi-24V/35 a stroje by mělo nahradit osm víceúčelových vrtulníků UH-1Y Venom a čtyři bojové vrtulníky AH-1Z Viper od firmy Bell.
Armáda bude mít zájem o civilní piloty i v budoucnu
Nejen v souvislosti s modernizací bude armáda vyhledávat nové piloty z civilu po dobu dalších dvou až tří let. Současná komplikovaná situace v civilním letectví zájem uchazečů o práci vojenského pilota zvyšuje. „Myslím, že pro mnohé civilní uchazeče nabízí tento program zajímavou alternativu k naplnění jejich touhy létat. Kromě toho vnímám bohaté a pestré zkušenosti dosavadních uchazečů jako obohacení našeho vrtulníkářského světa,“ zhodnotil velitel 22. vrtulníkového křídla plukovník Martin Janďourek.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva