Auto*Mat: Omluví se Bém Pražanům za svůj tunel?

05.08.2012 15:20 | Zprávy

Pražský magistrát potvrdil, že tunel Blanka se prodraží. Způsobily to špatně uzavřené smlouvy z doby, kdy Prahu řídil primátor Pavel Bém. Podle dnešního vyjádření vedení města bude konečná cena Blanky 36 miliard. Oproti původnímu rozpočtu tak na tunel přispěje každý Pražan částkou sedm tisíc korun ze svých daní.

Auto*Mat: Omluví se Bém Pražanům za svůj tunel?
Foto: red
Popisek: Veterán Citroën DS

„Bývalý primátor Pavel Bém by měl konečně uznat, že „jeho“ Blanka se prodražila, a omluvit se všem Pražanům. Nesmyslný tunel blokuje potřebné investice nejen do veřejné dopravy, která je pro život města klíčová,“ říká Vít Masare z iniciativy Auto*Mat. „Tunely vábí korupci, zhoršují život v ulicích a podvazují rozpočet. Metro D se odkládá stejně jako nová parkoviště P+R, chodníky se neopravují. Na nic nejsou peníze a město musí šetřit i na školách a kultuře,“ dodává Masare (1).

Zatímco bývalý primátor Prahy by se měl podle Auto*Matu omluvit, nové vedení města by mělo slíbit, že nebude v politice plýtvání pokračovat. Iniciativa varuje, že magistrát nyní připravuje stavbu tunelu Blanka II přes Libeň a Jarov ke Štěrboholům za dalších 20 miliard.

Auto*Mat uzavřel s Bémem v roce 2007 sázku (2). Tehdejší primátor slíbil, že když cena Blanky přesáhne 21 miliard, vykoná v Auto*Matu 50 hodin veřejně prospěšných prací (3). Iniciativa hodlá znovu Béma vyzvat ke splnění jeho slibu, hned jak se politik vrátí z dovolené.

„Blanka je nejen ekonomickým průšvihem, je nesmyslná také dopravně,“ podotýká Vít Masare.

 1) Blanka je pohrobkem překonaného socialistického dopravního konceptu z počátku 70. let. Neprošla hodnocením vlivu na životní prostředí (tzv. EIA), přestože zákon to vyžaduje. Na Blanku tak nelze čerpat dotace EU. V centru města vznikají mimoúrovňové křižovatky dálničního typu, které vytvoří bariéry pro chodce a zhyzdí veřejný prostor.

 2) Koncept „auta pod zem“ je vedle extrémní finanční náročnosti lživý. Projekt Blanky totiž nepočítá se snížením počtu aut v ulicích nad tunelem. Důkazem je třída Milady Horákové, která zůstává stále stejně široká, jako byla před Blankou. Auta musí z tunelu někde vyjet, a zákonitě tak budou zahlcovat pražské ulice podobně jako dnes.

 3) Čím větší kapacita silnic, tím více přibývá automobilů. Tento známý jev postihne zejména Prahu 6 (Vítězné náměstí, Patočkova, Evropská, Svatovítská, Jugoslávských Partyzánů) a Prahu 8 (V Holešovičkách, Povltavská). Analýzy ukazují, že po zprovoznění Blanky provoz neklesne ani na severojižní magistrále, na třídě Milady Horákové a ve Veletržní ulici.

 Auto*Mat upozornil na hrozící prodražení tunelu Blanka jako první v listopadu 2007. Na základě srovnání s prodražením jiných staveb Městského okruhu zveřejnila iniciativa odhad, že konečná cena tunelu může vystoupat až ke 40 miliardám korun. Tehdejší primátor Pavel Bém se s Auto*Matem vsadil, že cena Blanky nepřesáhne 21 miliard (bez technologií), za kterou ji „vysoutěžil“ Metrostav. Bém slíbil, že když sázku prohraje, odpracuje v Auto*Matu 50 hodin veřejně prospěšných prací. Co přesně by měl dělat, mohou lidé navrhovat na webu Auto*Matu.

 Přílohy:
1) Co se dá pořídit za 40 miliard?
- 120 000 nových přechodů pro chodce (pokryje 80x potřeby Prahy)
- 100 000 moderních dětských hřišť
- 28 560 plně vybavených sanitek
- 10 000 kilometrů cyklodálnic v londýnském stylu (100x potřeba Prahy)
- 5 000 kilometrů kvalitních cyklostezek (pokryje 40x potřeby Prahy)
- 80 zastávek vnitroměstské železnice (to by 4x pokrylo potřeby Prahy)
- 45 kilometrů nových tramvajových tratí včetně přestavby celé ulice (2x potřeba Prahy)
- 15 nových Národních knihoven
- 7 a půl roku kompletního provozu Fakultní nemocnice Motol
- 4 a půl ročních rozpočtů Prahy na kulturu a sociální oblast
- trasa metra D v navrhovaném úseku Pankrác – Písnice (a ještě zbude na nové vlaky)
- veřejná půjčovna s 500 tisíci jízdních kol a její desetiletý provoz (pokryje 100x potřebu Prahy)

Více ve zprávě Praha šetří na špatném místě: http://www.auto-mat.cz/2012/01/praha-setri-na-spatnem-miste-automat-vyzyva-zastupitele-aby-prestali-zalevat-penize-do-betonu/

2) Sázka Auto*Matu s Bémem: http://www.auto-mat.cz/2010/09/primator-bem-jako-dobrovolnik-automatu-vase-navrhy/

3) Primátor Pavel Bém na zastupitelstvu Prahy v listopadu 2007:

 „Kluci, když už chcete vystoupit na zastupitelstvu, kdybyste si sakra dali práci s tím, abyste se seznámili s rozpočtem, kdybyste si sakra dali práci s tím, abyste se seznámili s veřejně dostupnými informacemi na webových stránkách a na veřejně přístupných serverech o tom, jak to vlastně je s tím městským okruhem, abyste tady nevytvářeli fámy, fantasmagorie a chiméry.

 Na dokončení rozestavěné severozápadní části městského okruhu nebudou, chlapci, potřeba 40 mld., to ne, vždyť je vysoutěžená cena. Tam je vám dostupná, přístupná, vy to víte. Tak nemystifikujte. Není to fér, já vás také nemystifikuji. Takže nám nezbývá než touto cestou jít. Tvrdit, že? Z investičního rozpočtu jde na železobetonovou stavbu severozápadní části městského okruhu, to ne, to není pravda, to špatně počítáte. 16,5 mld. Kč je investiční rozpočet, z toho zhruba 8 mld. jde na severozápadní a jihozápadní část městského okruhu. No schválně, co nám říká lineární aritmetika – kolik to je 8 z 16 a půl? Hm… Tedy, kdybyste chtěli být korektní, museli byste říci, že je to zhruba polovina. Řekl bych, že je to pravda a že se nedá nic dělat, neumíme to dělat jinak. Myslet si, že najednou všichni Pražané a návštěvníci města přeskáčí na kola – asi ne – nepřeskáčou.

 Vše souvisí se vším. Při vší úctě k Auto*Matu – budeme dělat vše, co umíme, já už nevím, co bychom měli dělat víc, abychom podpořili také cyklodopravu, aby cyklodoprava ve městě byla aktivitou bezpečnou. Souhlasím s vámi, že k tomu máme ještě podstatný kus cesty. Neobviňujte nás ale z toho, že děláme vše pro auta a proti lidem, naopak. Jak koncipujeme investiční rozpočet, tak to děláme především pro lidi.“

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministerstvo vnitra: Listina základních práv a svobod nebo zákon o zániku ČSFR. Česko má nové archivní kulturní památky

22:08 Ministerstvo vnitra: Listina základních práv a svobod nebo zákon o zániku ČSFR. Česko má nové archivní kulturní památky

Seznam mimořádně významných archiválií České republiky se rozšířil o pět nových archivních kulturníc…