Statistické údaje dokládají, že jízda za snížené viditelnosti je oproti řízení vozidla ve dne či za optimálních meteorologických podmínek, tedy bez tmy, mlhy, hustého deště, sněžení či krupobití, výrazně rizikovější.
„Za snížené viditelnosti je čtyřikrát vyšší pravděpodobnost dopravní nehody a stejnou měrou stoupá i riziko úmrtí chodce při kolizích. Za tmy, šera, mlhy a podobně zemře každým rokem více než polovina z celkového počtu obětí z řad chodců. Příčin je řada. Například řidič má dříve unavené oči, což způsobí zhoršené vidění. Přes zdokonalující se osvětlení vozidel není rozhled a dohled ideální, to má za následek tunelové vidění, ztrátu periferního vidění, výrazné omezení prostorového vnímání. Navíc vzhledem k houstnoucímu provozu se prakticky nedají využít dálková světla. Za svítání a soumraku je pak největší pravděpodobnost střetu se zvěří,“ vyjmenoval odborník na bezpečnost silničního provozu a spolupracovník autodromu Jan Pechout.
Premiérový kurz se uskuteční v sobotu 26. října. Více informací o kurzu se zájemci dozvědí zde, přihlásit se mohou zde. „Kurz je šestihodinový s přestávkou na občerstvení. Bližší časové údaje upřesníme v dohledné době na našich webových stránkách,“ informovala ředitelka polygonu společnosti AUTODROM MOST Veronika Raková.
Vedle řidičské veřejnosti by se měli školit na polygonu v nočních hodinách i profesionální řidiči vozidel integrovaného záchranného systému, tedy sanitních, policejních a hasičských aut. „Právě pro ně je možnost vyzkoušet si rozdílné vnímání při řízení ve dne a za zhoršené viditelnosti při simulaci extrémních podmínek obzvlášť důležitá. K záchraně lidských životů totiž vyjíždějí 24 hodin denně, navíc za každého počasí,“ zdůraznila ředitelka.
Kurz umožňuje seznámit se s nejčastějšími krizovými situacemi, které čekají na řidiče v běžném silničním provozu. Cílem je nejen tyto situace zvládnout, ale také jim předcházet, například dodržováním správné přípravy vozidla i řidiče před jízdou. Tyto i další informace, mimo jiné o novinkách v zákoně o silničním provozu, zazní v úvodní teoretické části. Při praktické výuce si účastníci kurzu vyzkoušejí brzdění na velmi kluzké vozovce. Na tomto povrchu s pomocí vodních bariér pak nacvičují brzdění s vyhýbáním, smyk zadní a přední nápravy, brzdění a vyhýbání v kopci či v zatáčce.
Zahájení nočních kurzů umožnilo také obnovení dosud nepříliš využívaných technologií. „Původní svítidla nahradilo modernější a úspornější LED osvícení, zaměstnanci technického úseku opravili také osvětlení vodních překážek,“ upřesnila Raková.
Pilotní zkrácený kurz bezpečné jízdy za snížené viditelnosti si minulý týden vyzkoušeli novináři. „Byla to neocenitelná zkušenost. Chvílemi jsem byl úplně mimo, uvažuji, že si nechám přeměřit zrak. Obzvláště krocení smyku se vůbec nedařilo. Je hodně nepříjemný pocit sedět v roztočeném autě a čekat na náraz, když vůbec netušíte, z které strany přijde. Naštěstí toto nebezpečí uzavřené plochy polygonu eliminují. I tak je mi jasné, že obzvláště za tmy budu jezdit hodně opatrně,“ svěřil se jeden z jeho účastníků.
Mostecký autodrom nabízí kurzy bezpečné jízdy pro řidiče celoročně. Jejich náplň se přizpůsobuje různým skupinám, například ženám, rodinným příslušníkům či pracovním kolektivům. Kurzy využívají plochy polygonu, které jsou největším a nejkomplexnějším zařízením svého druhu u nás. Svou dispozicí, instalovanými technologiemi a dalšími navazujícími aktivitami nabízejí na ploše 13 hektarů jedinečné podmínky pro výuku a výcvik řidičů ve všech oblastech problematiky řízení vozidel veškerých druhů a hmotností.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: komerční tisková zpráva