BESIP: Mladí v (ne)bezpečí

04.09.2012 19:57 | Zprávy

Zhruba 20 % všech nehod a 30 % obětí, takový je podíl mladých lidí ve věkové kategorii od 15 do 30 let na nehodách v EU. Přestože čísla oproti předchozím rokům vypadají povzbudivěji, jsou stále alarmující. Také z toho důvodu, že k velkému množství těchto nehod dochází důsledkem neznalosti nebo vědomého hazardu. Zejména u mladých mužů, kteří v 81 % případů patří mezi jejich oběti.

BESIP: Mladí v (ne)bezpečí
Foto: Archiv
Popisek: BESIP - nové logo

V zemích EU podle dat z konce dekády umírá 164 mladých mužů na milion obyvatel, zatímco u mladých žen je toto číslo čtyřikrát menší. Ve 37 % fatálních dopravních nehod figurují mladí řidiči automobilů či jezdci na motocyklu a k nejohroženější skupině patří muži ve věku od 16 do 24 let. „Mladí lidé se dnes dlouho chovají jako bezstarostné děti a vedou intenzivní společenský život, častokrát ve spojení a alkoholem a ‘rekreačními’ drogami. V EU se podílejí zhruba na 20 % silničních nehod a patří ve 30 % mezi jejich oběti. Není překvapením, že v této věkové kategorii umírají z 81 % mladí muži,“ říká šéf oddělení BESIP Roman Budský.

Alarmující je také to, že při nehodách mladých řidičů podle statistik zahyne více účastníků silničního provozu. Mladí řidiči tak neohrožují pouze sebe, ale i své okolí. Sedm z deseti dívek ve věku od 17 do 24 let, které v Evropě zemřely jako cestující v automobilu, pak seděly v okamžiku fatální nehody ve vozidle řízeném vrstevníkem. A výzkum prokázal také to, že více než 50 % mladých žen vědomě usedne k řidiči, který je pod vlivem alkoholu.

Příčinami vysokého podílu mladých lidí na počtu usmrcených při dopravních nehodách je především nezkušenost, nezralost a životní styl. „Nezkušení řidiči jsou snadno přetíženi a nezvládají současně vykonávat několik řidičských úkonů. Výzkumy naznačují, že u teenagerů nejsou části mozku odpovědné za inhibici podnětů a zvažování možných následků konání plně vyvinuty,“ říká dopravní psycholožka Vlasta Rehnová. Nepřekvapí proto, že účast mladých řidičů na smrtelných nehodách je nižší ve státech, kde je přístup k řidičskému oprávnění ve vyšším věku.

Národní strategie BESIP se v oblasti nehodovosti mladých účastníků silničního provozu zaměřuje na děti, chodce, cyklisty, motocyklisty, mladé a nové řidiče, alkohol a jiné návykové látky při řízení vozidel, nepřiměřenou rychlost a agresivní způsob jízdy. Ve spolupráci s Českou televizí BESIP vytváří pásmo osmnácti naučných televizních spotů, první z nich na téma „Škola začíná“, a v kooperaci s televizí Prima připravuje dvanáctidílný pořad pro mateřské školy.

Středoškoláci ve čtyřech vybraných městech budou moci v závěru roku navštívit multimediální představení, které cílí především na mladé a začínající řidiče. Jeho účelem je pozitivně ovlivňovat chování cílových skupin, především mladých lidí ve věku 15 až 16 let, kteří vstupují do silničního provozu jako řidiči mopedů a malých motocyklů, a také mladých lidí od 18 do 24 let, kteří se stávají účastníky provozu jako řidiči osobních vozidel a silnějších motocyklů. Preventivně a na emoce jsou zaměřeny také další aktivity oddělení BESIP. Patří mezi ně i „Dozvuky“, což je pásmo preventivních aktivit založených na řízené diskusi s mladými lidmi. BESIP ve spolupráci s občanským sdružením Doly Bikers realizuje během září až listopadu 75 besed se studenty středních škol v Kraji Vysočina.

V Praze a v Libereckém kraji dále proběhnou akce konané pod záštitou BESIP, které budou upozorňovat na bezpečnost dětí a mládeže v silničním provozu (v autě jako spolucestující i za volantem, v pozici chodce, na kole či kolečkových bruslích). Upozornit na možnosti aktivní i pasivní ochrany a důležitost preventivního působení organizátoři chtějí ale i u dalších témat, kterými jsou celoroční volnočasové aktivity, bezpečnost dětí a mládeže ve vazbě na životní prostředí a zdravotní péči, první pomoc a bezpečný vývoj mládeže.

V neposlední řadě je potřeba připomenout také dopravní výchovu mládeže, což je jedna ze základních činností BESIP již od roku 1969. I v současné době je na tuto oblast kladen velký důraz. Výchozími opěrnými body dopravní výchovy jsou především dětská dopravní hřiště, dopravní soutěž mladých cyklistů a také příprava metodických a didaktických materiálů k výuce dopravní výchovy ve školách.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

69  let dělí nejstaršího a nejmladšího zaměstnance Skupiny ČEZ

14:36 69 let dělí nejstaršího a nejmladšího zaměstnance Skupiny ČEZ

Číslo týdne