Mezinárodní spolupráce není pro 212. taktickou letku z Čáslavi ničím novým. Stejně tak její pozemní personál má bohaté zkušenosti z mnoha cvičení. „Několikrát do roka se naše L-159 zapojují do cvičení NATO v různých částech Evropy, i když s tím obvykle není spojen takový zájem veřejnosti jako nyní,“ konstatuje major Denis Dúbravčík, zástupce velitele letky a nyní i velitel čáslavské jednotky v Zaragoze. Rozdíl mezi Trident Juncture 2015 a jinými cvičeními spočívá hlavně v rozsahu. V Česku základnu opouští tři až čtyři letouny, ve Španělsku jich působilo šest. A tomu odpovídá i vyšší počet personálu, který je jasně dán právě počtem strojů, doplňuje Dúbravčík.
Alky i jejich zbraňové systémy fungovaly bezchybně
„Všechno vybavení nutné k zabezpečení letového provozu našich alek se muselo vejít do tří kontejnerů, které putovaly spolu s dalším, obsahujícím munici, napřed po zemi,“ vysvětluje velitel čáslavské inženýrské letecké služby ve Španělsku kapitán Jan Š. „V závěru cvičení můžeme konstatovat, že se na letounech nevyskytly žádné závažnější problémy, kromě již zmíněného střetu jednoho stroje se supem a zvláště zbraňové systémy fungovaly naprosto bezchybně. Vzhledem k délce Trident Juncture 2015 se jedná o povzbudivou bilanci a pocit dobře odvedené práce,“ uzavírá důstojník zodpovědný za inženýrskou leteckou službu.
Technici inženýrské letecké služby byli připraveni na vše
Na základě zmíněných zkušeností ze zahraničí se předem vědělo, co bude přesně potřeba vzít sebou. Ale cvičení Trident Juncture trvá déle než jiné podobné akce. Kapitán Václav S. vysvětluje: „Tím se zvyšuje pravděpodobnost i komplikovanějších prací na letounech, na které musíme být patřičně vybaveni. V případě bitevníku poškozeného střetem se supem, bylo například nutné z bezpečnostních důvodů demontovat sedačku, která obsahuje pyropatrony. To vyžaduje speciální přípravky a jeřáb, které máme samozřejmě s sebou.“
Vyšší střelecká aktivita neminula ani české L-159, poskytující cvičícím jednotkám přímou leteckou podporu. Čáslavští zbrojíři proto měli v Zaragoze plné ruce práce. Praporčík Marek H. popisuje každodenní realitu činnosti s PL-20 Plamen: „Kanóny na letounech je nutné připravit vždy den předem. Mezi jednotlivými lety se pak dobíjí a nakonec i čistí.“ Kontejner s českou inertní municí byl uskladněn ještě před zahájením cvičení v muničním skladu v areálu letecké základny v Zaragoze. Odtud se každý den dováží potřebné množství nutné pro zabezpečení stanovených úkolů na střelnicích, dodává velitel zbrojířů kapitán Pavel V.
Avionické systémy letounu pilotovi umožňují ovládat celý stroj, včetně zaměření cíle a střelby. Proto jim také musí být věnována náležitá péče. „Bitevník L-159 používá výzbroj standardní pro letectva v NATO, a proto musí být i avionika kompatibilní,“ objasňuje odborník v oboru, občanský zaměstnanec Libor Pechan, také přítomný na Trident Juncture 2015.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva