„Stát vybral od kamionů 935 milionů korun a poprvé tak překonal devítisetmilionovou hranici, meziročně výběr mýta vyskočil o 11,5 procenta,“ potvrzuje Jan Rýdl, vedoucí oddělení komunikace Ředitelství silnic a dálnic, které státní mýto spravuje. Za skvělým výsledkem stojí hospodářská konjunktura regionu, kterou potvrzuje i počet mýtných transakcí (jednotlivých průjezdů kamionů pod mýtnicemi) přes 42 milionů – proti loňsku o 13 % více. Kromě rostoucích dopravních intenzit dopravy se na březnovém výsledku podepsal také kalendářní faktor, loni vyšly velikonoční svátky už na březen, místo letošního dubna. „Silný výběr mýta spolu se slevami, které státu poskytnul smluvní provozovatel Kapsch, vedl k dalšímu poklesu provozních nákladů v březnu až na 15 procent,“ doplňuje David Šimoník, mluvčí českého mýtného systému MYTO CZ. Celkové výběry mýta za dosavadních 123 měsíců provozu v březnu překonaly hranici 80 miliard korun, které doputovaly do Státního fondu dopravní infrastruktury.
Tab.: Výběry mýtného podle měsíců
Zdroj: MYTO CZ |
To, že nebude březnový rekord hned tak překonán, ukazuje pohled na kalendář. Duben má jen 30 dnů a dva velikonoční svátky, květen je rovněž sváteční, červen má jen 30 dnů. Oba letní měsíce jsou charakteristické poklesem výběrů. V září vychází svátek na pracovní den, stejně jako v listopadu. Vánoční prosinec rovněž nebude nejsilnější. Jediný říjen by mohl březnovou dominanci ohrozit, i když bude mít o jednu neděli víc.
Celoročně si zatím výběr mýta vede přibližně 6 o procent lépe proti roku 2016 a je tak pravděpodobné, že letos konečně překoná hranici 10 miliard ročního výběru mýta. Ekologický efekt mýta sice způsobil, že do kategorie EURO VI s nejnižšími kilometrovými sazbami se přesunulo velké množství vozidel a snižuje absolutní výběry mýta – ale za poslední tři měsíce se jejich podíl na výběrech mýta nezměnil a ustálil se na 46 procentech. České mýto tak zůstává významným pozitivním prvkem při zkvalitňování životního prostředí.
České mýto je silně proekologické
Otázku emisí kamionů velmi úspěšně zohledňuje stávající mýtný systém České republiky už šest let. Tarif pro nákladní automobily je totiž stanovován mimo jiné podle emisní třídy jejich motoru tak, aby byli zvýhodněni dopravci s moderními ekologickými vozidly, a více na mýtném naopak zaplatili provozovatelé starších kamionů. V českém mýtném systému tak platí zásada, kdo víc znečisťuje životní prostředí, zaplatí víc na mýtném.
Ekologický aspekt mýta zafungoval od jeho samotného zavedení v roce 2012. Nejprve mýtné tarify preferovaly vozy v emisní třídě EURO V. Dopravci rychle obměňovali vozový park, a ekologické kamiony s motory v EURO V se na konci roku 2014 podílely na zaplaceném mýtném již 63 procenty. Od začátku roku 2015 pak začal mýtný systém upřednostňovat kamiony v emisní třídě EURO VI a vyšší. Dopravci opět rychle zareagovali a v současnosti se tyto kamiony ohleduplnější k životnímu prostředí podílí na zaplaceném mýtném takřka polovinou. Ekologický efekt mýta přinesl v porovnání let 2012 a 2015 snížení emisí oxidu uhelnatého (CO) o 21 procent, nespálených uhlovodíků (HC) o 28 procent a oxidů dusíku (NO) o 40 procent.
Zdroj: MYTO CZ |
O projektu MYTO CZ
Český mýtný systém vybírá od nákladních automobilů kilometrové poplatky za použití dálnic a vybraných úseků silnic I. třídy (cca 200 km). Při jeho spuštění 1. ledna 2007 na takřka tisícovce kilometrů zpoplatňoval vozidla s hmotností vyšší než 12 tun, od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila na všechny automobily s hmotností nad 3,5 tuny a zpoplatněno je aktuálně 1428 kilometrů komunikací. Od září 2011 je v mýtném systému vyčleněna samostatná kategorie pro autobusy, na něž se vztahují nejnižší tarifní sazby. Obě zvýšení tarifů (2011 a 2012) vynechala kamiony s emisní třídou EURO V a vyšší. Masivní přeměna vozového parku ve prospěch ekologičtějších vozidel se v posledních letech projevuje na snižování výběrů mýta. Od roku 2015 stát přistoupil ke zvýšení kilometrových sazeb ve všech tarifních skupinách, zároveň s tím zavedl novou zvýhodněnou kategorii pro vozidla EURO VI+EEV. Za prvních deset let provozu mýta stát vybral 77,5 mld. korun. Provozovatelem mýta je Ředitelství silnic a dálnic ČR, na dodržování mýtné povinnosti dohlíží celníci, technický provoz systému pro stát smluvně zajišťuje společnost Kapsch. Společnost CGI provádí nezávislý audit účinnosti výběru mýta, který aktuálně činí 99,6 %.
Vybrané mýtné v ČR
Rok | CZK | EUR |
2007 | 5 565 277 630 | 200 478 301 |
2008 | 6 144 152 102 | 246 258 601 |
2009 | 5 543 272 476 | 209 575 519 |
2010 | 6 574 441 233 | 259 962 089 |
2011 | 8 126 016 899 | 330 460 224 |
2012 | 8 680 051 033 | 345 268 538 |
2013 | 8 554 998 250 | 329 164 996 |
2014 | 8 714 961 827 | 316 562 362 |
2015 | 9 732 139 723 | 356 749 990 |
2016 | 9 887 562 228 | 366 206 008 |
2017 (leden-březen) | 2 521 048 628 | 93 372 171 |
Celkem za 123 měsíců | 80 043 922 029 | 3 054 058 799 |
Zdroj: MYTO CZ
Provozní náklady v ČR
Rok | Náklady na provoz mýtného systému (v CZK) | Vybrané mýtné (v CZK) | Poměr provozních nákladů na vybraném mýtném |
2007 | 928 000 000 | 5 565 277 630 | 17% |
2008 | 1 371 000 000 | 6 144 152 102 | 22% |
2009 | 1 156 000 000 | 5 543 272 476 | 21% |
2010 | 1 817 000 000 | 6 574 441 233 | 28% |
2011 | 1 832 000 000 | 8 126 016 899 | 23% |
2012 | 1 851 000 000 | 8 680 051 033 | 21% |
2013 | 1 882 000 000 | 8 554 998 250 | 22% |
2014 | 1 987 000 000 | 8 714 961 827 | 23% |
2015 | 1 959 000 000 | 9 732 139 723 | 20% |
2016 | 1 959 000 000 | 9 887 562 228 | 20% |
2017 (leden-březen) | 381 307 869 | 2 521 048 628 | 15% |
CELKEM za 123 měsíců | 17 123 307 869 | 80 043 922 029 | 21% |
Pozn.: Všechny uvedené hodnoty jsou pro korektní srovnání bez DPH
Pozn.: Výstavba mýtného systému, který je modernizován a zůstává v majetku, státu byla dosud 3,4 mld. Kč bez DPH.
Náklady na výstavbu mýta v ČR
Rok | Náklady na výstavbu a implementaci mýtného systému v CZK |
2007 | 712 000 000 |
2008 | 1 130 000 000 |
2009 | 1 184 000 000 |
2010 | 197 000 000 |
2011 | 34 000 000 |
2012 | 93 000 000 |
2013 | 173 000 000 |
2014 | 101 000 000 |
2015 | 75 000 000 |
2016 | 8 438 000 |
2017 (přepoklad) | 59 634 000 |
CELKEM za 123 měsíců | 3 767 072 000 |
Pozn.: Všechny uvedené hodnoty jsou pro korektní srovnání bez DPH
Pozn.: Obsahuje také náklady na pořízení nových OBU a mýtné na nových dálnicích.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: komerční tisková zpráva