Nadšenci retro autobusů měli možnost nejen zavzpomínat na historii cestování, ale také posoudit výkon historických autobusů, které spolu s nimi vystoupaly až téměř k samotnému vysílači Ještěd. „Historické autobusy patří mezi sběratelské klenoty naší společnosti a využíváme je především k vyhlídkovým jízdám v rámci pořádání různých akcí pro veřejnost, objednat si jeho služby ale může i jednotlivec. Pravidelně je představujeme během letních měsíců na speciální retro lince na Jičínsku a především zajišťujeme vyhlídkové jízdy na různých akcích. Dnes jsme s nimi provezli jak návštěvníky „Oslav Ještědu“, tak i akce „Den s historickými autobusy“ pořádané v České Lípě,“ sdělil Jakub Vyskočil, předseda představenstva BusLine a.s.
První jízda startovala v 9:25 hod. z parkoviště pod kabinovou lanovou dráhou na parkoviště u Ještědky a zpět. Autobusy Škoda 706 RTO – JELCZ z roku 1968 a ŠL 11 Turist z roku 1972 jezdily v půlhodinových intervalech, poslední jízda se konala v 17:30 hod. a celkem najezdily 160 km. Skoro na samotný vrchol a zpět se svezly stovky účastníků akce a zájem o ně byl opravdu veliký, cestující obsadili téměř všechny jízdy do posledního místa.
Letos poprvé jsme na akci představili skutečně bezpečný autobus pro děti „Mikeš“, který byl v březnu uveden do provozu patrony Veronikou Novou a Karlem Rodenem. Jde o již druhý speciální autobus a BusLine chce do budoucna vytvořit flotilu těchto bezpečných vozů. „Je skvělé, že se konečně někdo stará o bezpečnost našich dětí v autobusech, protože všichni se zajímají jen dětské sedačky v osobních autech, to je samozřejmost. Určitě Váš bezpečný autobus doporučíme v mateřské škole našeho synka,“ svěřila se maminka Eva z Liberce. Zájemci si mohli prohlédnout exteriér i interiér autobusu a samozřejmě si vyzkoušet také upnutí dítěte do bezpečné sedačky. Moderní autobus SOR ILH 12 je český autobus vyrobený na zakázku ve společnosti SOR Libchavy spol. s.r.o. a disponuje kapacitou 50 míst k sezení.
Všechna sedadla autobusu jsou vybavena moderním systémem IsoFix, díky kterému je dítě bezpečně upoutáno během několika vteřin. Dětské sedačky jsou vyrobeny s použitím revoluční technologie Maxi-Cosi Rodi AirProtect® s vylepšenou boční ochranou, která překonává již tak přísné bezpečnostní testy.
Sedačka chrání hlavu dítěte v případě nehody a má také optimální ochranu pro oblast boků. Lze ji polohovat, délka a šířka opěrky zad může být přizpůsobena rostoucímu dítěti ve věku od 3 do 12 let. „Autobus Mikeš provozuje naše středisko v Liberci a spolu s prvním tímto speciálním autobusem „Beruška“ jsme na základě poptávky schopni zajistit dopravu dětí z mateřských a základních škol z Libereckého kraje. Mnohdy se totiž stalo, že kapacita jednoho autobusu nebyla dostačující. Samozřejmě chceme služby bezpečné přepravy dětí nabídnout i v ostatních regionech,“ dodal Jakub Vyskočil.
Novinkou také bylo interaktivní divadelní představení pro děti „Autobusová pohádka“, které nejen dětem, ale i jejich rodičům, zahráli v Severočeském muzeu herci a současně autoři Ivan Vyskočil, Martin Sochor a Hana Baroňová. „Dnes poprvé po uvedení premiéry této pohádky jsme ji měli možnost představit v tak slavnostních a krásných prostorech Severočeského muzea v Liberci. Doposud jsme divadelní představení hráli v prostorách mateřských škol a minulý víkend rovněž pro stovky diváků na Festivalu Jičín – Město pohádky. Bavili se nejen děti, ale i dospělí, a to je pro nás opravdu veliká poklona,“ sdělil jeden z autorů a herců Ivan Vyskočil. Celé divadelní představení trvá 50 minut, aby byla udržena pozornost dětí. Obrovskou výhodou je jeho didaktická a především interaktivní forma, kdy se malí diváci nejen do děje zapojují, ale také se učí novým věcem. Výrazný dojem dokreslují i pěkné dekorace od výtvarnice Martiny Babincové, kdy autobus koulí očima a díky kolečkům se celý otáčí. Děti se aktivně zapojovaly do děje, zaujala je jak návštěva ZOO, kde se naučily poznávat druhy zvířátek, tak rovněž ocenily dovednosti klauna i primabaleríny v pohádkovém cirkusu nebo si na „sportovišti“ zahrály volejbal s nafukovacími balónky.
„Pohádka už dorazila ke stovkám dětí v Libereckém i Ústeckém kraji a sklízí úspěch nejen u malých diváků, ale také u pedagožek z mateřských škol. Velikou výhodou je, že divadlo přivezeme přímo k dětem do mateřských a základních škol, nemusejí tedy nikam cestovat a ve svém prostředí se cítí příjemně a hlavně přirozeně,“ uzavřel Jakub Vyskočil.
Technická specifikace historického autobusu:
ŠKODA 706 RTO
výrobce: Jelczanskie zaklady samochodowe - JELCZ, Polsko
rok výroby: 1968
výrobce: LIAZ Rýnovice
motor: čtyřdobý, vznětový, kapalinou chlazený šestiválec OHV,
umístěný podél nad přední nápravou
zdvihový objem: 11 781 cm3
výkon: 117,8 kW
převodové ústrojí: převodovka v boku s motorem, pohon zadní nápravy
dvoudílným spojovacím hřídelem
počet rychlostí: 5 + 1
podvozek: rám žebřinový, nýtovaný z ocelových U profilů
výrobní číslo: 72037
pneumatiky: 11.00-20
celkové rozměry: délka 10 840 mm
šířka: 2 500 mm
výška: 2 980 mm
hmotnost – celková: 14 000 kg
provozní: 8 650 kg
počet míst: 41 + 2 k sezení, 30 ke stání
maximální rychlost: 75 km/hod.
vozidlo bylo opraveno v letech 2007–2009 ve společnosti BusLine a.s. celkem bylo odpracováno 3600 hod.
ŠL11-1307 Turist
výrobce: Karosa, národní podnik Vysoké Mýto
rok výroby: 1972
karoserie: druh samonosná ocelová
výrobce Karosa, národní podnik Vysoké Mýto, výrobní číslo 2668
motor: výrobce Liaz, národní podnik Jablonec nad Nisou, typ ML 634,
čtyřdobý, vodou chlazený motor, palivo motorová nafta, objem válců 11940 cm3, počet válců 6
počet míst: 47 – 47 k sezení
celkové rozměry: délka 11 170 mm
šířka 2 500 mm
výška 3 120 mm
rozvor: 5 500 mm
hmotnost – celková: 13 765 kg
pohotovostní: 9 220 kg
užitečná: 4 465 kg
obsluhy: 80 kg
počet náprav: 2 – 1
kola a pneumatiky na nápravě: zadní zdvojená, 10 x 20 R
brzdy: provozní vzduchová, nouzová vzduchová,
parkovací pružinová, zpomalovací výfuková
maximální rychlost: 100 km/hod.
vozidlo bylo opravováno od září 2009 do července 2010 na středisku Jilemnice při rekonstrukci bylo odpracováno celkem 2 660 hod.
O společnosti: BusLine a.s. patří mezi nejvýznamnější autobusové dopravce v České republice, provozuje pravidelnou, městskou i zájezdovou dopravu. Disponuje flotilou 500 autobusů s průměrným stářím 6,5 let, zaměstnává téměř devět set pracovníků. Působí převážně v Libereckém, Královéhradeckém, Ústeckém, Středočeském kraji a rovněž v Jihomoravském kraji. Roční výnosy jsou cca 1 mld. korun.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva