Meziročně se tak zvýšil počet bezbariérových spojů o 752. Při denním průměru 6 806 vlaků je už téměř 60% spojů bezbariérových. Vedle mnoha regionálních spojů se nově rozšíří bezbariérové soupravy na dvě rychlíkové linky: Ústí nad Labem – Lysá nad Labem – Kolín a Olomouc – Přerov – Břeclav – Brno.
K masivnímu rozšíření bezbariérových vlaků došlo díky historicky největší modernizaci souprav Českých drah. Velký podíl na odstraňování bariér při cestování vozíčkářů mají motorové jednotky Regionova, řídicí vozy označované pro vzhled svého čela jako „sysel“ a motorové vozy Regio Shuttle RS 1. V závěru roku byly nasazeny do provozu i první soupravy RegioPanter, RegioShark a modernizované rychlíkové vozy řady Bbdgmee. Dodávka těchto vozidel bude pokračovat v roce 2013 a zajistí bezbariérové cestování na dalších regionálních linkách a zvýší kvalitu cestování vozíčkářů také v dálkových vlacích.
Nové bezbariérové linky jsou v Čechách i na Moravě
Bezbariérové spoje byly zavedeny na zcela nových linkách a na řadě tratí se jejich počet rozšířil. Změny se přitom týkají nejrůznějších částí České republiky od Chebu až po Mosty u Jablunkova. Mezi nové tratě, na kterých byly zavedeny regionální bezbariérové spoje, patří například:
Přerov – Otrokovice – Hodonín – Břeclav;
Jaroměř – Hradec Králové – Pardubice;
Mosty u Jablunkova – Český Těšín – Bohumín – Ostrava – Studénka;
Benešov u Prahy – Tábor;
Ústí nad Labem západ – Litoměřice – Lysá nad Labem;
Přibyly také dvě bezbariérová rychlíkové linky:
Ústí nad Labem západ – Lysá nad Labem – Kolín;
Olomouc – Přerov – Otrokovice – Břeclav – Brno.
Odstraňování bariér bude pokračovat také v roce 2013
Další bezbariérové spoje budou přibývat také v roce 2013. Zaslouží se o to především zcela nové bezbariérové soupravy RegioPanter a RegioShark, které budou uvedeny do provozu například na tratích Plzeň – Domažlice, Mariánské Lázně – Cheb – Karlovy Vary – Most – Ústí nad Labem – Děčín nebo z Olomouce přes Prostějov do Nezamyslic.
Ještě více bezbariérových spojů v dálkové dopravě bude zavedeno nejpozději v prosinci 2014, se zahájením provozu souprav railjet na lince Praha – Brno – Vídeň - Graz, které jsou také řešeny pro přepravu vozíčkářů. Bezbariérové vozy, které dnes jezdí na této mezistátní lince spojující také dvě největší města České republiky, pak budou přesunuty na jiné, především vnitrostátní rychlíkové spoje. V té době bude vozíčkářům sloužit také všech 64 modernizovaných a klimatizovaných vozů typu Bbdgmee, které nabídnou vyšší komfort oproti současným vagónům. V současnosti je průběžně menší část těchto vozů odstavena v dílnách kvůli probíhající modernizaci.
Vozíčkáři při svých cestách mají jednoduchou možnost plánování. Spoje, ve kterých je garantovaná přeprava vozíčkářů, jsou v jízdním řádu označeny příslušným piktogramem. Na webových stránkách ČD lze využít také vyhledávač spojení, ve kterém lze zadat jako podmínku pro vyhledání spojení cestování na invalidním vozíku. Vyhledávač pak nabídne pouze bezbariérové spoje. Na internetových stránkách ČD www.cd.cz mají vozíčkáři k dispozici i další podrobné informace o podmínkách přepravy, přístupnosti stanic a typech bezbariérových vozů.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: České dráhy