ČEZ Distribuce: Energetici se připravují na náročné zimní období i na západě Čech

21.11.2020 10:49 | Zprávy

Poruchové čety společnosti ČEZ Distribuce čekají v následujících dnech a měsících nástrahy zimního období, které sebou mnohdy nesou zvýšený počet poruch a následných výjezdů.

ČEZ Distribuce: Energetici se připravují na náročné zimní období i na západě Čech
Foto: ČEZ
Popisek: Logo ČEZ

Poruchové čety společnosti ČEZ Distribuce čekají v následujících dnech a měsících nástrahy zimního období, které sebou mnohdy nesou zvýšený počet poruch a následných výjezdů. Letos již jednotlivé čety na západě Čech vyjížděly k cca k sedmi tisícům poruch na distribučních vedeních. Na prověrku v podobě námrazové či sněhové kalamity se všichni pracovníci poruchové služby pečlivě připravují a dokončují preventivní údržbu zařízení.

Současné koronavirové situaci se museli přizpůsobit i energetici pracující v terénu. Jelikož jsou součástí kritické infrastruktury, museli přijmout opatření k ochraně své i zákazníků  – vytvoření fixních osádek, starty z domova a eliminace shromažďování na zázemích, důsledné dodržování hygienických a bezpečnostních opatření. Přes všechna tato opatření jsou poruchové čety připraveny v případě poruch okamžitě vyjet do terénu a řešit následky větrných i sněhových kalamit.

Za deset měsíců 7 tisíc výjezdů

V letošním roce zatím došlo v západočeském regionu i přes vliv letních bouřek, nárazových větrů a vichřic k mírnému poklesu poruchovosti oproti roku 2019 na celkových 7000 poruch. Na hladině velmi vysokého napětí 110 kV řešily poruchové čety za celý rok šedesát poruch s většinou menším poškozením zařízení. Při kalamitě Sabine ale došlo i k poškození stožáru VVN v takovém rozsahu, že musel být vyměněn.

K dobře a rychleji odvedené práci by měly přispět investice do modernizace vybavení montérů i samotné techniky. V průběhu roku dochází k plánovaným obměnám vozového parku, kdy za dosluhující vozidla jsou nasazována terénní vozidla Mitsubishi L200, která se v členitém horském terénu osvědčila. Právě bez těžké techniky se energetici v terénu neobejdou, ale k poruchám často vyrážejí i na čtyřkolkách nebo sněžnicích.

„Před začátkem zimního období dochází k pravidelné přípravě vozidel zaměřené zejména na studené starty a sjízdnost v namrzlém a zasněženém terénu. Elektromontéři pohybující se v terénu jsou pravidelně vybavováni zimními oděvy a doplňky. Vozový park, přístroje a nářadí je postupně obměňováno dle potřeby a plánu obnovy,“ vysvětluje František Stříska, vedoucí odboru Sítě region Západ ČEZ Distribuce. V regionu Západ proběhly obměny sněžných skútrů za čtyřkolky Polaris s tím, že na oddělení Klatovy a Karlovy Vary jsme kvůli zajištění provozu v horských oblastech navýšili počty těchto vozidel. Celkem je tedy v regionu sedm Polarisů. Tato vozidla se na zimní provoz přezouvají na sněžné pásy,“ dodává Stříska.

V práci pomáhají motorové pily, elektrocentrály, ale i termokamery

Pracovníci poruchových čet ke své práci používají dále motorové pily, trasovací komplety, které pomáhají přesněji zaměřit kabely, měřicí přístroje zemních a izolačních odporů, také sestavy manipulačních tyčí, které se používají k ořezům stromoví ze země a oklepávání námrazy. Kromě zkratovacích souprav k zajištění pracoviště na venkovním vedení vysokého napětí ze země (bez použití montážní plošiny) jsou součástí vybavení i jednofázové elektrocentrály, které se používají v případech, kdy je trafostanice například vlivem poruchy bez napětí. V každém služebním vozidle jsou dielektrické koberce, které zvyšují bezpečnost při pracích pod napětím, montéři používají nehořlavé montérky i pracovní obuv s membránou Gore-tex.

140 pracovníků denně v terénu. Hledá se i nová mladá krev.

Denně je na západě Čech v terénu na 140 pracovníků poruchové služby ČEZ Distribuce a v mimopracovní době jich drží pohotovost 36 elektromontérů a 3 technici. V případě zvýšené poruchovosti či kalamitních stavů způsobených nepřízní počasí dochází k navýšení počtů jak provozních pracovníků, tak i pracovníků dispečinku, distribučního call centra, logistiky a externích dodavatelských firem. V případě potřeby jsou zřizovány krizové kalamitní štáby, které organizují obnovu dodávek elektřiny, likvidaci poruch a komunikaci s IZS a orgány státní správy.

V personální oblasti pak energetici dlouhodobě a systematicky vyhledávají a odborně připravují nové absolventy odborných učilišť i středních odborných škol pro veškeré činnosti, které souvisejí s provozem a údržbou zařízení distribuční soustavy. Touto cestou dochází k postupné generační obměně starších kolegů za mladé a perspektivní pracovníky.

Námrazu energetici sklepávají tyčemi

V zimním období často dochází k teplotním výkyvům. Zpravidla s oteplením po třeskutých mrazech se energetici vydávají na mimořádné preventivní pochůzkové kontroly v námrazových oblastech. Jejich cílem je kontrola venkovního vedení a případné „oklepání“ námrazy, která by mohla způsobit problémy s dodávkou elektřiny. Vysoké mrazy a s tím související nízké teploty problémy nezpůsobí, námraza na vedeních se tvoří zpravidla okolo nuly, kdy je vysoká koncentrace vlhkosti. Svojí vahou pak může prověsit vedení či dokonce přetrhnout vodiče. Energetici námrazu sklepávají speciálními tyčemi, popřípadě dispečink „pustí“ více elektřiny přes vedení, kde se námraza tvoří. Dojde pak k přirozenému odtávání.

Do terénu s těžkou technikou, ale i na čtyřkolkách či na sněžnicích

V případě kalamitní situace mají poruchové čety ČEZ Distribuce připravenu k okamžitému nasazení veškerou techniku a mechanizaci včetně osobních terénních vozidel, montážních plošin na podvozcích lehkých, těžkých i terénních nákladních vozidel. Vozidla v horských oblastech jsou vybavena řetězy a navijáky a poruchové čety využívají čtyřkolky Polaris.

V nepřetržitém spojení s techniky jednotlivých pohotovostních míst poruchové služby je dispečink ČEZ Distribuce. Systém GPS, kterými jsou vybavena všechna vozidla posádek, a elektronický systém řízení osádek, do kterého jsou začleněni všichni elektromontéři, umožňuje ihned lokalizovat místa jejich výskytu a k odstranění vzniklé poruchy vyslat nejbližší z nich.

Když padá strom do vedení

V zimních měsících dochází ke zvýšení počtu poruch především v důsledku přívalů sněhu, námrazy, či vichřice, kdy k přerušení dodávky elektrické energie dochází nejčastěji vlivem pádu stromů nebo větví do vedení. ČEZ Distribuce každoročně provádí v ochranném pásmu vedení ořezy stromoví v řádech 400 milionů korun. Mnohdy však dochází k pádům i vyšších stromů, které stojí mimo ochranné pásmo.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

MUDr. Zdeněk Hřib byl položen dotaz

Jako fakt?

Fakt vám máme věřit, že vám skoro půl roku chodí na účet navíc desetitisíce a vy si toho vůbec nevšimnete? A jestli to je pravda, tak se nedivím, že je ve financování Prahy a dopravy takový bordel - viz např. v DP nebo třeba oprava Baranďáku, která se pěkně prodražila

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Pražská strojírna dodala do Bratislavy výhybky a křížení

22:28 Pražská strojírna dodala do Bratislavy výhybky a křížení

Ještě před začátkem studeného počasí se podařilo dokončit rekonstrukci bratislavské tramvajové Vozov…