Ve Středočeském kraji řidič svá e-auta nejčastěji dobíjeli ve Vestci, Kladně a Mladé Boleslavi u Zákaznického centra Skupiny ČEZ. Ta aktuálně provozuje největší síť veřejných dobíjecích stanic v ČR s téměř 280 stojany, z toho je přes 220 rychlodobíjecích. Infrastruktura vzniká díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF), z prostředků přidělovaných Operačním programem Doprava i z vlastních zdrojů Skupiny ČEZ.
„Síť veřejných dobíjecích stanic Skupiny ČEZ v České republice čítající aktuálně více než 270 stojanů dodala loni do baterií elektromobilů celkem 2,44 GWh elektřiny. Takové množství energie postačí pro plné dobití 67 825 elektromobilů střední třídy s kapacitou baterie 36 kWh nebo pro cestu flotily 406 e-aut kolem světa. Zároveň jde o více než 24procentní nárůst oproti roku 2019, kdy v celé síti „dobíječek“ elektrická auta načerpala 1,96 GWh,“ říká Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.
Ve Středočeském kraji je aktuálně v provozu na 22 místech celkem 35 veřejných rychlodobíjecích stanic. Na dalších sedmi jsou pak nainstalovány klasické dobíjecí stanice. Loni řidiči e-aut na těchto stanicích odebrali necelých 400 000 kWh ekologické energie během 26 334 „tankování“. Oproti minulým letům, kdy průměr energie načerpané při jednom dobití postupně klesal, byl loni vývoj opačný: namísto 12,5 kWh v roce 2019, loni řidiči v průměru načerpali 15,5 kWh.
„Loňský rok byl skutečně hodně specifický, přesto jsme zvládli postavit o 62 procent více stanic než v roce 2019. Odhadujeme také, že zhruba polovina z tří tisíc loni nově registrovaných elektromobilů pravidelně odebírá energii u nás. Letos bychom navzdory pokračující pandemii chtěli udržet loňské tempo výstavby nových stanic. Do pěti let pak cílíme na ztrojnásobení celkového výkonu stanic v naší síti až na 50 tisíc kW. Zaměřovat se budeme jak na další pokrývání ´bílých míst´ po celé republice, tak na lokality, kde je možnost navyšování počtu i výkonu stojanů. Jen takové totiž dnes ve vytíženějších místech zvládnou pokrýt dynamicky rostoucí poptávku po veřejném dobíjení,“ dodal Tomáš Chmelík.
V průběhu roku 2020 byla podle Tomáše Chmelíka také spuštěna nová zákaznická aplikace FUTUR/E/GO postavená na vyspělé izraelské platformě Driivz. Řidičům mimo jiné umožní dobít elektromobil pouze pomocí mobilního telefonu se staženou aplikací, tedy bez čipové přihlašovací karty. Dále vyhledat nejbližší dobíjecí místo, včetně aktuální doby dojezdu k němu a rovněž ukáže aktuální obsazenost jednotlivých stojanů + dlouhodobý průměr obsazenosti stojanů v konkrétních hodinách dne, což většinou vede k lepšímu plánování cesty. Podstatné také je, že v jakoukoli chvíli během dobíjení řidiči dát informaci, kde, jak rychle, za kolik dobíjí, jak dlouho už dobíjí, jak dlouho to ještě bude trvat a podobně.
Celkový instalovaný výkon dobíjecích bodů v síti ČEZ v České republice činí 17,8 tisíce kW, což je např. ekvivalent středně velké vodní elektrárny zásobující bezemisní elektřinou domácnosti 50tisícového města. Každá z více než 270 stanic přitom představuje dva dobíjecí body, takže síť může v jednom okamžiku dodávat ekologickou energii do baterií téměř 550 elektromobilů.
„Rychlodobíjecí stanice o výkonu 50 kW, které dnes tvoří 80 % sítě, umožňují dobití většiny kapacity baterií všech typů a značek elektromobilů v řádu desítek minut. Řidičům garantujeme u většiny stojanů odběr skutečně bezemisní energie, a to díky certifikaci původu elektřiny z obnovitelných zdrojů operátora trhu OTE,“ uzavírá Tomáš Chmelík.
ČEZ si na českém trhu dobíjecích stojanů dlouhodobě udržuje zhruba 50% podíl. Více ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva