Loni zahájená modernizace soustrojí TG2 se přehoupla do své závěrečné fáze. Energetici tento týden usadili do šachty soustrojí 60tunový turbínový blok, jehož hlavní částí je zbrusu nové 30tunové oběžné kolo. Po skončení oprav se zvýší účinnost této části elektrárny o cca 4 procenta, což přinese nárůst roční produkce o 10 milionů kWh. Elektrárna Slapy, kde vyrábějí bezemisní elektřinu tří 48MW soustrojí, dodala loni do sítě více než 292 milionů kWh a pokryla tak roční spotřebu více než 83 tisíc domácností.
Téměř sedm křížků by jí nikdo nehádal, slapská elektrárna má totiž díky modernizaci všech soustrojí před sebou další desítky let provozu. Před 68 lety – 20. července 1955 – byl poprvé přifázován na energetickou síť její 2. blok. Aby mohl i nadále plnit náročné úkoly v prostředí transformace české energetiky do moderní éry, podobně jako již dříve jeho dva sourozenci musí projít komplexní modernizací a ekologizací provozu. Ta obnáší úplnou „rozborku“ soustrojí, repasování nebo výrobu úplně nových prvků vyrobených na základě nejnovějších technických poznatků a postupné skládání celého bloku. Aktuálně posledním krokem je spuštění tzv. turbínového bloku do šachty soustrojí.
„Vodní elektrárna Slapy umí za 136 vteřin od povelu dodat elektrickou energii, když ji lidé nejvíce potřebují a má tak významný podíl na řízení výkonové bilance celé české energetické soustavy. Modernizace soustrojí TG2 za více než 150 milionů korun prodlouží jeho životnost o další desítky let a přispěje ke zvýšení účinnosti až o čtyři procenta. Díky tomu vyrobíme stejné množství elektřiny z nižšího objemu vody, což znamená úspory desítek tisíc kubíků cenné tekutiny,“ vypočítává ředitel Vodních elektráren ČEZ Róbert Heczko.
Mnohahodinová příprava a na desetiny milimetrů chirurgicky přesná práce. To byly ingredience úspěchu při nasazení mostového jeřábu, jeho obsluhy a dalších specialistů ČEZ a Litostroj Engineering ve strojovně elektrárny Slapy. Celý turbínový blok včetně hřídele a 30tunového oběžného kola s průměrem 3,7 metru úspěšně dosedly na své místo ve 22 metrů hluboké šachtě soustrojí.
Při modernizaci dochází především k výměně komory oběžného kola a nástavce savky a také turbíny a regulace turbíny. V elektročásti je součástí akce oprava statoru generátoru, pólů rotoru i chladicího okruhu blokového transformátoru. Současně probíhá rekonstrukce řídícího systému TG2 i celé elektrárny. Ekologickým rozměrem modernizace je snížení olejové náplně o 95 %, z tisíců na stovky litrů, a to díky změně nízkotlaké hydrauliky (25 bar) na vysokotlakou (149 až 170 bar) a dále úspora energie díky snížení příkonů čerpadel. Poprvé v historii byl také obnoven vnitřní ochranný nátěr v 50metrovém ocelovém tlakovém přivaděči k turbíně. Podobnou modernizaci mají už od roku 2011, resp. 2020 za sebou zbylá soustrojí TG3 a TG1.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva