Hlavním cílem projektu bylo zjistit, zda se zvýší efektivita kurýrů využívajících elektrické dopravní prostředky a zároveň podpořit rozvoj ekologického městského provozu. Testovala se výdrž baterií u elektrokol i elektroskútru a také jejich spotřeba. Již po prvních pár týdnech testů bylo jasné, že kurýři na elektrokolech výrazně zrychlili rozvoz zásilek a zvládali i cesty do vzdálenějších a kopcovitějších částí Prahy. Trasy, které před tím brali pouze kurýři na motorkách.
"Příjemně mě překvapilo, že baterie vydržela celý den práce v terénu, tedy kolem 70 kilometrů. Nemusel jsem během dne hledat místo k nabíjení nebo vyměňovat baterii. Používání elektrokola mě v ničem neomezovalo, naopak přineslo mnoho výhod. Častěji jsem si bral zásilky do vzdálenějších lokalit a také jsem více rozvážel expresně," uvádí jeden z kurýrů Messenger Tomáš Libovič.
Kurýři si každý den zapisovali počty najetých kilometrů a spotřebovaných kilowatthodin. Na elektrických kolech najezdil každý kurýr po Praze 1 400 kilometrů a pro dobíjení baterií spotřeboval celkem 10kWh elektřiny. Za cenu 49 Kč [*] za měsíc se tak daleko častěji dostal na místa, kam se do té doby vydávali jen jeho kolegové na motorkách či v autech. V některých případech kurýři na elektrokolech plně pokryli trasu motorky.
„Skupina ČEZ se již několik let věnuje zajímavým projektům z oblasti elektromobility. Podporujeme nápady, které mohou napomoci rozšíření elektrických dopravních prostředků mezi veřejnost a vedou tak k ekologičtějšímu přístupu k životu,“ říká Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie společnosti ČEZ.
Výhodou elektrokol bylo také to, že se na nich kurýři méně unavili a mohli si tak s sebou naložit více zásilek k doručení.
„V případě kurýrů se potvrdilo, že elektrokola, která kurýři v pražském provozu používali, jsou pro městskou rychlou dopravu opravdu dělaná a kurýrům zpřístupnila především kopcovitější trasy. Jednalo se o skládací elektrokola s 20 palcovými ráfky, která jsou v městském provozu velmi mrštná a dle vyjadření samotných kurýrů byla rychlost jízdy výrazně vyšší,“říká Jakub Ditrich, jednatel společnosti ekolo.cz.
Kromě elektrokol testovali kurýři také elektrický skútr, který je obdobou malého skútru o objemu 50ccm. Jeho největším přínosem byly provozní náklady, které jsou při porovnání s běžným benzinovým skútrem neporovnatelně nižší.
„Výkon elektrického skútru je srovnatelný s výkonem malého benzinového skútru. Je ideální do městských center, neboť je ve srovnání s malým benzinovým skútrem tichý a bezemisní. Zatímco náklady na 1000 km u elektrického skůtru jsou pouze kolem 70 korun, tak benzinový potřebuje na stejnou vzdálenost palivo za více než 1000 korun. To je důležitý argument pro rozšíření a využití elektrických skútrů,“ říká Lukáš Drahovzal, obchodní ředitel značky AKUMOTO.
Projekt Elektromobilita společnosti ČEZ
V současnosti má ČEZ v provozu 20 dobíjecích stanic. Většina z nich se nachází v Praze, elektromobilisté mohou dobíjet svá vozidla také v Ostravě, Plzni a Trutnově. Ve druhém pololetí 2012 otevře ČEZ dobíjecí stanice také ve Vrchlabí, Hradci Králové nebo Mladé Boleslavi.
Společnost ČEZ spustila pilotní projekt Elektromobilita v roce 2010. Jeho cílem je mimo jiné dostat do ulic na desítky elektromobilů a otestovat je v silničním provozu.
Do projektu se zapojují také města a obce. Jejich účast v projektu Elektomobility přispívá k rozšiřování sítě dobíjecích stanic a vychází z jejich zájmu podporovat bezemisní dopravu ve městech a obcích. Zlepšení životního prostředí a kvalita života je součástí politiky mnoha velkých regionů a měst.
[*] - Maximální cena měsíčního provozu vychází z tarifu ČEZ Standard D02. Při spotřebě 10kWh při dobíjení baterie pro jedno kolo a při ceně 4,83 Kč za 1kWh je cena celkové měsíční spotřeby 48,30 Kč.
Jan Beneš, mluvčí Skupiny ČEZ
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva